Meest recent

    Terence Trent D’Arby: "Toen ik 27 was, stierf ik. Geestelijk welteverstaan"

    30 jaar geleden leek er geen maat te staan op het succes van Terence Trent D’Arby. Een jaar lang scoorde hij de ene hit na de andere. Maar het succes bleek moeilijk vast te houden en op een paar kleine hitsuccesjes na verdween de Amerikaanse zanger geleidelijk uit het commerciële circuit. Om in 2001 volledig afstand te nemen van zijn hitcarrière en onder een andere artiestennaam verder te gaan. Terence Trent Howard, zijn echte naam, werd "na een intense pijn", Sananda Maitreya, wat zoveel betekent als "een nieuw elan, een nieuw doel, een nieuwe identiteit".

    "If you let me stay", "Wishing well", "Dance little sister", "Sign your name" en "Rain". Van midden 1987 tot midden 1988 blaakte D’Arby van het zelfvertrouwen en schrok hij er niet voor terug om zijn album als "het meest belangrijke sinds 'Sgt Pepper'" te omschrijven. Muziekjournalisten omschreven hem als een mix van de stem van Sam Cooke, de bewegingen van James Brown en de aparte schoonheid van Jimi Hendrix.

    Maar het succes en de lofbetuigingen werden zwaar om dragen, zeker nadat de verkoop van het album "Neither fish nor flesh", dat het succes van het eerste album had moeten bevestigen, danig tegenviel. Het ging zelfs zo ver dat hij in interviews niet mocht herinnerd worden aan Terence Trent D’Arby, zoals nieuwswebsite New Statesman in oktober 2015 opmerkte.

    Terence Trent D’Arby/ Sananda Maitreya: "Ik had het gevoel dat ik deel zou gaan uitmaken van de '27 Club', -verwijzend naar de artiesten die op 27-jarige leeftijd stierven, zoals Jim Morrison, Kurt Cobain en Amy Winehouse-, en geestelijk stierf ik ook op die leeftijd." (New Statesman, oktober 2015)

    "Toen ik 25 was en ik succesvol werd, dan denk je dat je alles weet. Maar eigenlijk weet je niets." (Arsenio Hall Show, 1993)

    "Mocht ik dingen als "Ik ben geniaal" of "Ik ben beter dan God" niet gezegd hebben, dan zou ik ook geen controverses uitgelokt hebben. Maar in het begin van mijn carrière ging ik er volledig voor. In de media was er geen plaats om subtiel te zijn, je moest er met de grove borstel doorgaan. Velen begrepen wel dat je de dingen die ik zei met een zekere ironie moest opvatten, tongue-in-cheek. Maar zij die het niet zo opvatten, beschouwden me als een gigantische klootzak." (Q Magazine, juni 1993)

    "Op een gegeven moment merk je dat er veel energie naar de verkeerde dingen gaat. Dat is het moment om eruit te stappen. Om jezelf terug uit te dagen en zelf de controle terug over te nemen. Ik voelde me slaaf in mijn eigen leven. Terwijl ik zelf de bevelen wilde geven en mijn leven volgens mijn eigen idealen wilde vastpakken." (Ask Men, juli 2007)

    "Natuurlijk heb ik een zenuwinzinking gehad. Ik kon niet anders dan me eraan overleveren. En zo weinig mogelijk pillen in mijn lichaam te deponeren. Dat gebeurde dan ook nog eens toen ik in een ronduit geweldige villa in Sunset Boulevard leefde. Tijdens een nacht, terwijl ik al slaapwandelend naar de badkamer ging om er te gaan plassen, sprak een innerlijke stem me toe: "Wees niet bang. Ooit zal je de muziek en de muziekindustrie veranderen." Tijdens een droom gaven engelen me dan de naam 'Sananda'. Maar ik had nog een tweede naam nodig, want anders zou ik misschien wel eens Madonna kunnen kwaad krijgen." (New Statesman)

    "Vanaf mijn 33e ben ik al geen Terence meer. Wat er juist gebeurd is, is niet makkelijk te omschrijven. Het heeft niets te maken met religie, ook al zijn er wel religieuze aanrakingspunten. Ik had een leven, maar het was niet het leven waarvan ik droomde. Toen me dan een nieuwe identiteit werd aangeboden, vond ik dat ik dat niet in het belachelijke mocht trekken. Maar besefte ik dat ik de kans kreeg meer te doen dan ik ooit als Terence Trent D’Arby had kunnen doen." (Ask Men)

    "Die vorige carrière was een andere plaats en een andere tijd. Het gaat over een andere eeuw, en zelfs over een ander millennium. Dat was toen en nu is nu. Het is de roep van de huidige tijd die ik moet beantwoorden. Ik ben als een haai. Als ik niet vooruit blijf zwemmen en blijf bewegen in het water, dan sterf ik." (muziekwebsite Off the tracks, augustus 2013)

    "De heldenindustrie creëert popidolen. Zij zijn dan de idioten. Onze job is het om publiekelijk gegeseld en geslagen te worden als dat moment zich aanbiedt. Dat is de tol van de roem: als wij willen dat je aan het kruis genageld moet worden, sta dan klaar voor ons. We zullen je een mooie begrafenis geven en nog wat T-shirts drukken. Iedereen van ons betaalt zijn eigen prijs. En je komt er niet ongehavend uit." (New Statesman)

    "Ik kan me wel voorstellen dat mijn leven ooit verfilmd zal worden. Het probleem zal zijn dat, eens de filmstudio’s klaar zijn voor die film, Meryl Streep te oud zal zijn om mij in die film te spelen." (Off the tracks).

    In juli 1987 was er van Sananda Maitreya nog in de verste verte geen sprake toen Terence Trent D’Arby met "If you let me stay" zijn eerste hit in Vlaanderen scoorde:

    lees ook