Meest recent

    Keuring merkt grootschalige roetfilterfraude niet op

    Elk jaar raken tienduizenden dieselauto’s door de autokeuring waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald. De filters houden de giftige fijnstof en roetuitstoot tegen die dieselauto’s produceren en jaarlijks honderdduizenden voortijdige overlijdens in Europa veroorzaken. De autokeuring in ons land merkt deze weggehaalde roetfilters niet op, omdat de roetmeting verouderd is. Steeds meer dieselrijders zoeken hun toevlucht tot deze illegale praktijk. Onze redactie probeerde dit uit en overleefde zonder problemen de autokeuring.

    Sinds 2011 is het bijna onmogelijk om zonder roetfilter de scherpere Europese uitstootnormen te halen. De meeste nieuwe dieselauto’s hebben dus bijna allemaal een roetfilter. Maar soms gaan de roetfilters stuk, wat ernstige motorproblemen kan veroorzaken. Als dit het geval is, moet de filter vervangen worden, maar dat kan oplopen tot zo’n 2.000 euro.

    Er bestaat echter een goedkopere maar illegale oplossing hiervoor: de roetfilter laten weghalen. En dat voor amper 450 euro. Op het internet bieden vele garages dit aan en vermelden ze bovendien dat je daarna zonder problemen door de autokeuring geraakt. Experts schatten dat er in ons land tienduizenden en mogelijk zelfs meer dan 100.000 dieselauto’s zonder roetfilter rondrijden. VRT-journalist Luc Pauwels deed de test en maakte een afspraak bij zo'n garage om zijn roetfilter te laten verwijderen.

    (lees verder onder de video's)

    Onze journalist ziet dit allemaal gebeuren. De roetfilter wordt van onder zijn auto weggehaald en opengeslepen. Zo’n filter ziet eruit als een poreuze steen. Achteraf wordt alles opnieuw dichtgelast en plaatst de technicus de lege behuizing. Uiteindelijk past hij de software nog aan zodat de boordcomputer geen alarmsignaal geeft over de verdwenen roetfilter.

    (lees verder onder de video)

    Twee dagen later trekt Luc Pauwels naar de autokeuring om na te gaan of ze de illegale ingreep zal ontdekken. De eerste controle blijkt de roetfiltertest te zijn en zoals de garagist had voorspeld, raakt de auto probleemloos door de test. Achteraf wordt de auto nog eens aan de onderkant gecontroleerd, maar ook daar valt de autokeurders niets op. Volgens de keuring is zijn auto, zonder roetfilter, volledig in orde. Maar de auto is illegaal nu en stoot ruim 90 procent méér roet en fijnstof uit.

    (lees verder onder de video)

    Nochtans zou één eenvoudige handeling kunnen helpen en dat is op de behuizing van de roetfilter kloppen. Een lege roetfilter klinkt namelijk hol terwijl je een volle roetfilter nauwelijks hoort als je erop klopt.