Meest recent

    VAB over roetfilterfraude: "Geloofwaardigheid lage-emissiezone komt nu op los zand te staan"

    Dat de autokeurders niet kunnen zien of er al dan niet een roetfilter in de wagen zit, kan grote gevolgen hebben voor de lage-emissiezone in Antwerpen. Dat zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB. "Er is nu anderhalf jaar de tijd om de methode van controleren aan te passen."

    VRT Nieuws onthulde vanochtend dat auto's zonder roetfilter perfect door de autokeuring geraken. Nochtans houden zulke filters de giftige fijnstof en roetuitstoot tegen die dieselauto's produceren. Naar schatting zou het gaan om tienduizenden auto's die elk jaar zo door de keuring raken. 

    "Het probleem is heel groot", zegt Maarten Matienko van VAB in "De ochtend" op Radio 1. "Dit heeft ook een ernstige impact om de lage-emissiezone, want die is gebaseerd op de euronormen. Tegen 2020 moet elke dieselwagen in Antwerpen de euro 5 norm hebben. Maar de overheid kan momenteel niet garanderen dat een moderne dieselwagen mét roetfilter minder vervuilend is dan een wagen zonder zo'n filter, want de keuringen merken het niet op. De hele geloofwaardigheid van de lage-emissiezone komt zo op los zand te staan."

    Deeltjesteller

    Volgens VAB is er dus nog anderhalf jaar de tijd om de zaken op orde te stellen. Een zogenoemde deeltjesteller kan de oplossing zijn. "We weten dat het bestaat en bovendien kan het op een jaar tijd operationeel zijn in alle stations."

    Daarnaast moet er ook een aangepaste norm komen. "De normalisering is veel te ruim. Vergelijk het met een stad waar de politie in het centrum - waar 50 kilometer per uur mag worden gereden - hardrijders gaat flitsen, maar van de burgemeester maar mag beboeten vanaf ze 250 kilometer per uur rijden. De normen voor vervuiling zijn momenteel zo hoog dat je de vervuilers er niet kan uithalen."

    "Enkel dan kan je garanderen dat euro 5 ook zin heeft", zegt Matienko. "Als je tegen de mensen met een euro 4-wagen zegt dat ze een nieuwe wagen moeten aanschaffen, dan moet je wel kunnen garanderen dat de euro 5-wagens ook effectief minder vervuilend zijn."