Meest recent

    70 jaar Dior: ontwerper van dromen verovert de wereld

    70 jaar geleden ontwierp de Fransman Christian Dior zijn eerste haute-couturecollectie. Het was een revolutie in de modewereld, die hem wereldberoemd maakte. Zijn verhaal en dat van zijn opvolgers, onder wie Raf Simons, kunt u vanaf morgen gaan bekijken in een tentoonstelling in Parijs.

    "Dit is het model "Corolle", dat is typisch Dior," wijst curator Florence Müller, terwijl ze ons rondleidt op de expo "Christian Dior, couturier de rêve". De expo opent morgen in het Musée des Arts Décoratifs in Parijs, net naast het Louvre. "Typisch is de grote rok die uitwaaiert, zoals de kelk van een bloem."

    Wespentaille om te behagen

    Wespentaille en volle rok: dat was de "New look" waarmee Christian Dior in 1947 de wereld veroverde na de mannelijke, bijna militaire look uit de oorlogsjaren. "Hij wou vrouwelijkheid opnieuw laten triomferen, en vrouwen opnieuw de kans geven om te behagen", legt Müller uit.

    "Op slag was Dior beroemd en dat is uniek in de modewereld. Hij werd internationaal een ster, ging op tournee in de Verenigde Staten. Het Huis Dior werd een toeristische attractie, zoals de Eiffeltoren en de Arc de Triomphe. Van de eerste dag was Dior een imperium en goed voor de helft van alle luxe-export vanuit Frankrijk die tijd."

    Van politieke wetenschappen naar haute couture

    Het was een serieuze carrièrewending voor de man die politieke wetenschappen had gestudeerd en ooit nog een kunstgalerie had. Intussen moesten al 6 ontwerpers de lijn van Dior voortzetten, trouw aan de meester, maar ook mee met de tijd.

    Yves Saint Laurent was maar 21 toen hij van assistent van Christian Dior naar zijn opvolger ging. "Met Saint Laurent wordt de rok plots breder", vertelt Müller, "en dat kondigt de vrijheid aan die men zoekt in de kledij in de jaren 60." We zijn in een zaal waar een twintigtal jurken op een rij de chronologie en evolutie toont van 1947 tot nu.

    "En van John Galliano dacht iedereen, dat is onmogelijk. Een Britse punker die de Franse tempel van goede smaak komt leiden. Maar we zien in zijn ontwerpen dat hij het spel meespeelt. Alle ontwerpers na meneer Dior hebben zijn essentie bewaard, maar hebben iets toegevoegd ook. Het waren allemaal sterke persoonlijkheden."

    Grand Belge

    En ook een Belg stond aan het hoofd van Dior, Raf Simons, tot 2015. "Er zijn hier heel mooie linnen studies van Raf Simons", toont Müller, in een indrukwekkende ruimte in de expo die het atelier voorstelt, met metershoge rijen en rijen van witte creaties.

    "Dit is een prachtige jurk. Van deze jurk kan je zelfs de linnen versie dragen, het lijkt alsof ze af is. Typisch Raf Simons is dat het bovenstuk heel puur en sober is, en wat eronder komt, heel versierd en extravagant."

    "Simons wordt wel eens minimalistisch genoemd, maar dat is te beperkend. Van ver lijken zijn ontwerpen heel simpel, maar dichtbij zie je het detail, en de ingewikkelde borduursels, hier zelfs in 3D. Dat is ook zo goed aan deze expo, de bezoeker kan alles van dichtbij zien."

    Kortstondige architectuur

    Müller heeft geen favoriete ontwerper, wel favoriete jurken van alle Dior-ontwerpers. Wat ze allemaal gemeen hebben, ook met de meester, is dat ze niet zozeer vernieuwend zijn in kleur of stof, maar wel in snit. Dior beschouwde zijn ontwerpen als "kortstondige architectuur", citeert een van de teksten op de muur hem.

    Hij brengt een ode aan "de schoonheid van het vrouwenlichaam". En dat is echt te zien in de meer dan 300 jurken die hier zijn samengebracht. En dan hebben we het nog niet gehad over de ruimtes vol accessoires en parfums, over de inspiratie die hij haalde uit schilderijen, uit de natuur, uit de achttiende eeuw, uit zijn wereldreizen.

    "Christian Dior, couturier du rêve" is een expo om uren in rond te dolen, en dat kan nog tot 7 januari volgend jaar.