Meest recent

    1 maand ‘knip’ in Antwerpen: Dit staat u nog te wachten

    De zogenaamde "knip" op de Leien in Antwerpen werd exact een maand geleden doorgevoerd. Maar wat is de precieze impact van de onderbreking én de ingrijpende wegwerkzaamheden op de belangrijke verbindingsweg tussen het noorden en het zuiden van de stad? Wij maken een tussentijdse balans op en wagen ons aan een prognose voor de komende dagen.

    Door de ingrijpende wegenwerken aan de Leien, de verbindingslaan tussen het noorden en het zuiden van Antwerpen, is er vrijwel overal verkeershinder. Vanop de wegen in het zuiden van Antwerpen – aan het justitiepaleis – tot aan het noorden van de Sinjorenstad.

    Hoewel de eerste dagen van de ‘knip’ gepaard gingen met heel wat ergernis en files, lijkt de toestand in de Antwerpse centrum nu wel gestabiliseerd. Toch lijkt het probleem zich wel verplaatst te hebben van de binnenstad naar de rand van Antwerpen.

    “Als we de balans opmaken van precies één maand ‘knip’, zien we dat het stadscentrum wat minder druk is geworden”, vertelt Maarten Matienko van automobilistenvereniging VAB. “Dat is goed voor de levenskwaliteit in de stad. Anderzijds zien we dat de verkeersellende zich heeft verplaatst naar de poorten van de stad. En dan vooral op Linkeroever en het Waasland is de toegang van Oost-Vlaanderen tot Antwerpen via de Waaslandtunnel stilaan problematisch geworden. Er is dagelijks file en de bewoners daar klagen dat ze last hebben van sluipverkeer. Intussen is de haven wat moeilijker bereikbaar. Daarnaast is de E34 véél drukker geworden en we merken ook dat de Liefkenshoektunnel zijn maximumcapaciteit heeft bereikt.”

    Een snelle, pijnloze oplossing is er niet voor de verkeersellende in en rond Antwerpen. “Eigenlijk zou dertig procent van alle pendelaars zich op een andere manier moeten verplaatsen om de drukte en de files te doen afnemen”, zegt Matienko. “Dat betekent een ander vervoersmiddel of vertrekken op een ander tijdstip van de dag. Normaal gezien zouden we iedereen ook aanraden om alternatieve routes te gebruiken, maar die zijn er simpelweg niet meer. Vooral omdat er wordt gewerkt op de Singel en de Leien.”

    “Het ergste moet nog komen”

    De verkeersdrukte lijkt dus voorlopig niet meteen af te nemen en dan hebben we de ergste periode van het jaar zelfs nog niet gehad. Want de maanden september en oktober zijn traditiegetrouw de drukste dagen van het jaar als het op verkeer aankomt.

    “Het risico bestaat dat we nu - tijdens de verkeersluwe zomermaanden - het gevoel krijgen dat het allemaal nog wel meevalt. We denken dat we onze mentaliteit niet moeten aanpassen. Maar ondertussen komen de drukke maanden september, oktober en november eraan. En dat dreigen echte crisismomenten te worden, als een groot deel van de pendelaars geen alternatieve vervoersmiddelen opzoekt”, waarschuwt Matienko. “We zullen pas dan echt weten hoe groot de hinder is door de werken.”

    Voor de komende dagen en weken is de prognose ook niet meteen rooskleurig. “Er zijn werken aan de Liefkenshoektunnel, dus daar wordt de capaciteit dan ook nog eens verminderd. Het gevolg is ook dat er maar één route is rond Antwerpen, die loopt via de Ring en de Kennedytunnel. Als zich daar een verkeersincident voordoet, worden het wel héél lange files. Vooral de komende vrijdagen in juli - wanneer de mensen met vakantie vertrekken - kan het rond Antwerpen zeer druk worden. Zeker als er daar nog eens de Nederlandse vakantiegangers bijkomen. Wie niet in Antwerpen moet zijn in het weekend, kan de stad dus best mijden.”

    “Meer imagoschade dan economische schade”

    Nog voor de invoering van de ‘knip’ op 5 juni werd gevreesd voor een forse omzetdaling bij de handelaars in de Antwerpse binnenstad. Vooral omdat ze wat moeilijker bereikbaar zijn door de wegenwerken. Maar nu blijkt dat al bij al goed mee te vallen. De handelaars in het centrum waren nochtans op het ergste voorbereid. “Toch moeten we niet flauw doen: we hebben last van de wegenwerken. Maar als je een omelet wil bakken, moet je eieren breken”, weet Nico Volckeryck van Unizo Antwerpen. “Voor de werken van start gingen, hadden we ook problemen met de bereikbaarheid in de stad. We hadden eigenlijk verwacht dat het veel erger ging zijn en we moeten toegeven dat de schade voor ons hier best meevalt. Ik vrees wel dat we als stad meer imagoschade hebben geleden dan economische schade. Enerzijds riepen belangenverenigingen dat de stad helemaal onbereikbaar zou worden voor automobilisten. Anderzijds zaten we met de ongelukkige timing van De Lijn, die vlak na de invoering van de ‘knip’ plots zegt dat er minder trams gaan uitrijden. Dat heeft ons meer pijn gedaan dan de ‘knip’.”

    Volgens de handelaars in de Antwerpse binnenstad is het centrum nu wel flink wat verkeersluwer geworden. “Er rijden hier gewoon minder wagens rond”, stelt Volckeryck vast. “En ik denk dat heel wat shoppers dat aangenaam vinden. Ik hoor wel dat men op het Eilandje wel vaak de hele dag met stilstaand verkeer zit. Da’s wel vervelend.”

    “Mentaliteitswijziging is nodig”

    Bij het stadsbestuur erkennen ze dat de eerste dagen van de ‘knip’ moeizaam verliepen, maar laten ze weten dat alles nu wel relatief vlot gaat. “Kort na de ‘knip’ hebben we gemerkt dat er wat knelpunten waren en die probeerden we zo goed mogelijk weg te werken”, verklaart Koen Kennis (N-VA), schepen van Mobiliteit. “Er zijn nog wat problemen met de Scheldekruisende capaciteit en dat is een bewijs dat de bouw van de Oosterweelverbinding écht nodig is.”

    Toch beseft de stad dat enkel de verbetering van de infrastructuur geen garantie is op een filevrij Antwerpen. “Daarvoor is een mentaliteitswijziging nodig”, vindt Kennis. “Het is belangrijk dat we niet allemaal samen tijdens de spits in de wagen kruipen om naar het centrum te rijden. Want dan loopt alles vast. We proberen mensen te overtuigen om in hun tijd te schuiven, met thuiswerken bijvoorbeeld. Aan de andere kant hopen we dat mensen zich op andere manieren gaan verplaatsen of hun vervoersmiddelen combineren. Ik denk dan aan het openbaar vervoer of aan Park&Ride-mogelijkheden. De laatste kilometers kunnen dan per fiets afgelegd worden.”

    Dat er plots veel wegenwerken tegelijkertijd uitgevoerd worden in Antwerpen is een feit, maar volgens de stad was er geen andere optie. “Als er jarenlang niets gebeurt, moet je natuurlijk aan de slag”, benadrukt Kennis. “Het was onze bedoeling om de zaken beter te maken naar de toekomst toe. Het gaat nu over één grote lijn die open ligt en een aantal kleinere onderhoudswerken. Daar moeten we simpelweg door.”