Meest recent

    "Zelfs met elektrische wagens blijven we afhankelijk van traditionele technologie"

    De Zweedse autobouwer Volvo wil vanaf 2019 volop de elektrische kaart kiezen. Een nobel doel, stelt verkeerskundige Kris Peeters in "De Wereld Vandaag" op Radio 1, maar het is een utopie om te denken dat we dan echt helemaal milieuvriendelijk zullen bezig zijn.

    Dat net Volvo als eerste grote traditionele autobouwer de omslag naar elektrische auto's maakt, is op zich geen verrassing, vindt Peeters. "Volvo heeft altijd een groen imago gehad. Het is ook in Chinese handen en net daar wordt sterk ingezet op de elektrificatie van auto's."

    Peeters voelt wel enige scepsis bij het verhaal. "Volvo zegt wel dat het helemaal gaat inzetten op die elektrificatie, maar het houdt wel een slag om de arm door tegelijk ook nog hybride wagens te bouwen."

    "Het valt af te wachten hoe de verhouding zal zijn en hoe hybride die auto's in de praktijk echt zullen zijn."

    Scheurtjescentrales

    Elektrische wagens rijden dan wel niet op een fossiele brandstof, maar de vraag is hoe de elektriciteit waarop de auto's zullen rijden, zal aangemaakt worden. "In China gebeurt dat bijvoorbeeld via steenkool. Dan heb je eigenlijk steenkoolwagens, geen zero emissiewagens."

    Peeters verwijst ook naar het merk Tesla, de pionier op het vlak van high end elektrische auto's. "Het verbruik van één Tesla komt overeen met het elektrisch verbruik van een volledig huishouden gedurende één jaar. Dat betekent meer dan één slok op de borrel voor het elektriciteitsverbruik of de productie ervan."

    Meteen komen ook de kerncentrales weer in beeld, bronnen van energie die toch al enige tijd ter discussie staan. "Met de elektrische wagens blijven we ook wel afhankelijk van de traditionele kerncentrales, en dus ook van de scheurtjescentrales. We maken het dus niet makkelijker door massaal elektrisch te gaan rijden."

    Ook elektrische wagen stoot fijn stof uit

    "In autoland komt de waarheid altijd met vertraging, over enkele jaren zou het best eens kunnen klinken dat er een schaduwzijde aan de hype is", aldus nog Peeters.

    Want wie denkt dat elektrische wagens geen schade aanrichten aan het milieu vergist zich. "Zo'n wagen heeft misschien geen uitlaat, maar er komt nog altijd fijn stof uit. Elektrische wagens accelereren sneller en zijn zwaarder waardoor ze overmatige bandenslijtage vertonen. Dat rubber komt ook wel in het milieu terecht."

    "Mensen met een elektrische auto denken dat ze heel goed bezig zijn voor het milieu, en bij wijze van spreken, dat hoe meer ze ermee rijden, hoe beter het is voor het milieu. Misschien zullen ze dan net meer met de auto gaan rijden. En trouwens, of de file nu op elektriciteit of diesel draait, ze blijft wel even lang."