Meest recent

    Gsm-gebruik achter het stuur kost dagelijks 16 levens

    De smartphone achter het stuur gebruiken: we weten allemaal dat het gevaarlijk is, maar toch doen we het massaal. "Het gaat hier over een paar seconden, maar die kunnen dus dodelijk zijn", zegt Peter De Waele, de woordvoerder van de federale politie. Elke dag vallen op de Europese wegen 16 doden door gsmgebruik achter het stuur. "En voor de politie is het verdomd moeilijk om die mensen op heterdaad te betrappen. En als we mensen betrappen, blijken het vooral jonge mensen te zijn. En jonge moeders, multitaskend achter het stuur."

    We weten allemaal dat de smartphone of gsm achter het stuur gebruiken niet mag en dat het ronduit gevaarlijk is, maar toch doen we het. "We denken allemaal dat we kunnen autorijden", zegt Ludo Kluppels van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid. "Autorijden is veel ingewikkelder dan pakweg een zaagmachine bedienen, maar als we zo een machine zouden bedienen, dan is er geen haar op ons hoofd dat er aan zou denken om tegelijkertijd ook nog even te gaan bellen, omdat we het te gevaarlijk vinden. Als we autorijden wel. Autorijden lijkt een automatisme waar het geen kwaad kan om die smartphone te checken. Niets is minder waar. Het is een arbeid, maar zo zien we het niet."

    U moet zelf ook eens de test doen als u nog eens op de baan bent. Ondergetekende reed het voorbije weekend naar zee en aan gsm’ende automobilisten geen gebrek. Kinderen in de wagen of niet. Het doet er niet toe. En zeker aan een rood licht, checken we al snel even de gsm. Luttele seconden die ons rijgedrag beïnvloeden, zo kon ik ondervinden toen ik een simulatie deed met de gsm achter het stuur in het Instituut voor Mobiliteit in Diepenbeek.

    (lees verder onder de video)

    Eén op de vier chauffeurs jonger dan 34 kijkt minstens één keer op de gsm tijdens de autorit, 1 op de 5 in de leeftijdscategorie tot 54 jaar.  Wie met de auto rijdt en een sms verstuurt, heeft 20 keer meer kans op een ongeval: je bent minder alert, je rijdt te snel, je slingert met de wagen over de weg. In Europa vallen elke dag 16 doden door het gebruik van de smartphone achter het stuur.

    En we zijn volharders, want we weten dus dat het niet mag. Maar we blijven het doen. Tony De Grauwe uit Ronse rijdt elke dag met de bestelwagen. Hij installeerde een dashcam in zijn voertuig, omdat hij naar eigen zeggen al een paar keer slachtoffer is geworden van verkeersagressie. Een paar weken geleden maakte hij onderstaande beelden op de E34 tussen Turnhout en Antwerpen. Toen Tony de kans zag om de wagen voorbij te steken, zag hij dat de chauffeur bezig was met zijn smartphone. Gelukkig gebeurde er geen ongeval de minuten voordien.

    (lees verder onder de video)

    "Gsm'en achter het stuur is duidelijk het nieuwe rijden onder invloed", foetert rechter Peter D’Hondt: "Voor mij is het duidelijk, de gsm moet er uit." Dat is geen evidentie. Gelukkig zijn er apps die verhinderen dat er telefoons of sms’en binnenkomen als we rijden. Maar dan nog zijn wij het als bestuurders zelf die de app moeten in- en uitschakelen. Voor wie zichzelf niet kan bedwingen, lijkt de beste oplossing om de smartphone in de koffer te leggen. Maar wie zijn bluetooth inschakelt, kan dan nog handenvrij bellen. Ook dat heeft invloed op ons rijgedrag.

    (lees verder onder de video)

    "Maar misschien moeten de autoconstructeurs ook eens nadenken hoe ze die systemen nog kunnen verbeteren", zegt politiewoordvoerder Peter De Waele. "Van veel chauffeurs die we betrappen, hebben de meesten een bluetoothsysteem in de wagen, maar gebruiken ze ze niet omdat de kwaliteit te slecht is. Is daar nog verbetering? En naar analogie met het biepgeluid dat je hoort als je geen gordel draagt, is het misschien opportuun om ook zoiets te ontwikkelen bij het gsm-gebruik in de wagen?"

    Bekijk vanavond een langere reportage over dit onderwerp iets na 20 uur in "Terzake" op Canvas.