Meest recent

    Hotels winnen prijsoorlog met boekingsites

    De federale regering wil het prijsbeleid van populaire boekingsites, zoals Booking.com, aan banden leggen, na protest van de hotelsector zelf. Hotels die samenwerken met boekingsites zoals Booking.com, mogen elders geen lagere prijzen aanbieden, zo staat in hun overeenkomst. Begin mei protesteerde de hotelsector tegen die afspraken en de regering biedt nu een oplossing.

    'Marktverstorend' en 'slecht voor de consument', zo benoemde de Vlaamse hotelsector begin mei de prijsafspraken tussen populaire boekingsites, zoals Booking.com, en de hotels in ons land. Hotels die samenwerken met Booking.com mogen op hun eigen websites namelijk geen lagere prijzen aanbieden, dat staat zo in de overeenkomst met de website.

    De federale regering wil het prijsbeleid van de populaire boekingsites nu aan banden leggen. Daarmee komt ze tegemoet aan de vraag van de hotelsector. "Samen met mijn collega Willy Borsus (MR) (minister van Middenstand, nvdr.), heb ik overlegd met Booking.com, de horecasector en ook Test-Aankoop", begint minister van Economie Kris Peeters (CD&V), "en het was duidelijk dat we een stap verder moesten gaan."

    "Net zoals in Frankrijk en Duitsland zullen we verregaande prijsafspraken, die door de boekingsites worden opgelegd, verbieden", stelt Peeters. "We zijn dit nu aan het uitwerken, ik hoop dat we eind dit jaar daarmee kunnen landen." 

    "De hoge commissie is het probleem"

    De hotelsector is alvast tevreden met de beslissing van de regering. In "De ochtend" op Radio 1 kwam Laurens Roels, de manager van Holiday-Inn Express in Gent, meteen ter zake. "In ons hotel wordt elke avond ongeveer 45 procent van de kamers via een boekingsite gereserveerd. Het probleem is dat we op al die boekingen een commissie moeten betalen, tussen de 12 en 15 procent, en daarover valt niet te onderhandelen. Vorig jaar bedroeg de commissie die ik heb moeten betalen aan Booking.com bijna 87.000 euro."

    Volgens Roels wordt die commissie gewoon doorgerekend aan de klant. "Dat is niet de bedoeling maar we kunnen niet anders. Het kan eigenlijk goedkoper als we zouden mogen van de boekingsites, maar dat is niet het geval." 

    "Daarom zou de markt eigenlijk vrij moeten zijn",  besluit Roels. "Natuurlijk moet er een correcte prijs staan tegenover wat zo'n boekingsite doet voor een hotel, maar als je als klant direct boekt moet dat gewoon het goedkoopst kunnen zijn. Hotels moeten de kans krijgen om op hun eigen websites de goedkoopste prijs aan te kunnen bieden. Hoe minder tussenpersonen, hoe goedkoper."

    Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) roept consumenten intussen op om de hotels gewoon te contacteren via telefoon of mail. In afwachting van de nieuwe regels kunnen zo de prijsafspraken met de boekingsites omzeild worden, "omdat die afspraken niet gelden als er telefonisch of per mail wordt gewerkt", klinkt het.