Meest recent

    Naast een ticket gegrepen voor Ed Sheeran? Zo gaat de verkoop voor megaconcerten in zijn werk

    Voor heel wat Ed Sheeran-fans was het een frustrerende voormiddag. Zij konden geen ticket bemachtigen voor het concert op 1 juli volgend jaar in Werchter. Sommigen stellen zich ook vragen bij de ticketverkoop. Hoe ging die precies in zijn werk?

    U heeft het wellicht ook al meegemaakt: u wil tickets bestellen voor een concert of festival. Mooi op tijd zit u klaar met laptop en betaalkaart, maar een halfuur en veel geklik later kijkt u ontgoocheld naar een scherm dat zegt dat u op de wachtlijst staat. Eén vraag blijft hangen: waarom is het mij niet gelukt en al die anderen wel? We polsten bij Ticketmaster hoe zij de verkoop hebben aangepakt voor het Ed Sheeran-concert.

    De ticketverkoop startte officieel om 11 uur vanmiddag op de website van Ticketmaster. Wat velen verwarrend vinden, is dat er op dat moment al een "pre-wachtrij" of "wachtruimte" was geopend. Alle mensen die in die "wachtruimte" zaten -dat kon vanaf 10.30 uur ongeveer- werden om 11 uur in willekeurige volgorde in de echte wachtrij gezet.

    In willekeurige volgorde, benadrukt Dieter Kraewinkels van Ticketmaster. Om kwart voor 11 of om 2 voor 11 komen, dat maakte dus geen verschil. Maar waarom die "wachtruimte" als de verkoop pas start om 11 uur? Om de website toegankelijk te houden, luidt het antwoord. "Ze is gestart zodra er heel veel volk op de site was. De wachtruimte wordt opengezet zodat de website niet overbelast raakt doordat iedereen op hetzelfde moment de pagina zit te vernieuwen."

    "Het gaat nooit voor iedereen perfect zijn"

    Voor 11 uur al klaarzitten was dus de boodschap, want wie nadien nog probeerde, was eigenlijk al te laat om een van de 60.000 tickets te bemachtigen. Eens in de wachtrij is het belangrijk om gewoon te wachten en de pagina niet te vernieuwen. De mensen in de rij worden geleidelijk aan doorgestuurd naar het betaalsysteem. Dat proces was voor Ed Sheeran in Werchter rond na zo'n drie kwartier.

    De gebruikers kregen een bericht te zien dat aangaf hoe lang het nog zou duren voor ze konden bestellen. Ook daar wordt wel eens over geklaagd, omdat het soms veel langer blijkt te duren. Bij Ticketmaster benadrukken ze dat het om een schatting gaat en dat die wachttijden sterk kunnen variëren. "In de toekomst gaan we misschien met een volgnummer werken, dat is duidelijker."

    Kraewinkels heeft begrip voor de ontgoochelde reacties. We proberen het zo eerlijk mogelijk aan te pakken, zegt hij, en we bekijken geregeld hoe we kunnen bijsturen. Maar het blijft een technisch complexe zaak. "We hebben alles al uitgeprobeerd, maar het gaat nooit voor iedereen perfect zijn. We zijn zeer tevreden over de verkoop vandaag. Het is vlekkeloos verlopen, zonder technische problemen."