Meest recent

    Oostende treedt harder op tegen goede doelen die geld vragen op straat

    Oostende gaat harder optreden tegen goede doelen die mensen op straat aanklampen om hen te steunen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De betrokken ngo's zijn teleurgesteld en vrezen heel wat inkomsten te verliezen. "Het gaat om jonge mensen die met jeugdig enthousiasme mensen proberen te overtuigen."

    U hebt het wellicht ook al opgemerkt wanneer u een bezoekje brengt aan een Vlaamse stad. Medewerkers van goede doelen klampen er mensen aan om hen op die manier te overtuigen om hen te steunen. In Oostende lijkt daar nu een einde aan te komen. 

    "We zijn altijd al zeer selectief geweest in de ngo's die we een vergunning geven om aan fondswerving te doen. We laten niet zomaar iemand toe", zegt burgemeester Johan Vande Lanotte (SP.A) aan VRT Nieuws. "Vorig jaar en dit jaar hebben we aan WWF een vergunning gegeven, maar we stellen vast dat dat zeer aanklampend gebeurt. Mensen klagen en vinden dat ze worden lastiggevallen. Dat willen we niet en dus krijgt WWF geen vergunning meer."

    Over een "totaalverbod voor fondsenwerving" wil Vande Lanotte niet spreken. "Over het Rode Kruis (dat aan kruispunten staat om stickers te verkopen, nvdr.) krijgen we geen klachten", zegt de burgemeester. "En dus krijgen zij volgend jaar wel nog een vergunning."

    Jong enthousiasme

    WWF betreurt de beslissing van Oostende. "Het gaat om jonge mensen die overtuigd zijn van ons project en die mensen op een enthousiaste manier aanspreken", zegt woordvoerder Koen Stuyck aan VRT Nieuws. "Wij horen vaak positieve geluiden over die gesprekken, maar er zijn natuurlijk ook mensen die minder enthousiast zijn. Het zijn dan die reacties die naar buiten komen."

    "Als er mensen zijn die zich lastiggevallen voelen door het jeugdige enthousiasme, dan willen wij ons daarvoor verontschuldigen, want het is zeker nooit kwaad bedoeld", zegt Stuyck nog.

    Teleurgesteld

    En ook de andere ngo's zijn teleurgesteld. Zij vrezen heel wat inkomsten te verliezen, zeker als andere steden het Oostendse voorbeeld zouden volgen. Vande Lanotte beseft dat, maar benadrukt dat er ook andere mogelijkheden zijn voor het verwerven van fondsen. Hij kijkt dan naar sociale media en internet.

    "Maar fondsenwerving op straat blijkt nog altijd vele malen efficiënter dan een mailing of een advertentiecampagne in kranten of op televisie", zegt Unicef-woordvoerder Philippe Henon. "Je kan mensen immers persoonlijk aanspreken en uitleggen waarom je hun steun vraagt." De ngo is de afgelopen maanden wel sowieso minder actief op straat en doet de fondsenwerving meer in winkelcentra of via deur-aan-deurverkoop. 

    "Het grootste deel van onze inkomsten komt van het publiek", zegt Stuyck. "Wij hebben geen verkooppunten. Dit is de enige manier om rechtstreeks in contact te komen met mensen en hen te overtuigen van onze boodschap."

    Moraalfilosoof Maarten Boudry (UGent) begrijpt dat niet iedereen het fijn vindt om aangeklampt te worden voor goede doelen. "Je kan je niet heel de dag alle leed van de wereld aantrekken", zegt hij in Het Nieuwsblad. "Al mogen we aan die verstoring ook niet te veel waarde hechten. Wat stelt dat voor, als je het vergelijkt met kinderen die honger lijden?"