Meest recent

    22 miljoen euro voor Vlaamse fietssnelwegen

    Kiest u voor de fiets om naar het werk of naar school te gaan? Ministers Weyts en Muyters hopen ons daartoe te overhalen door fors te investeren in fietssnelwegen. Ze trekken nu 22 miljoen euro uit voor de realisatie van 11 projecten voor nieuwe of bestaande fietssnelwegen in Vlaanderen.
    De fietssnelweg in Mechelen, die op termijn Antwerpen met Brussel moet verbinden.Mechelen, op termijn zou het traject tot Brussel moeten reiken

    De gemiddelde afstand voor woon-werkverkeer bedraagt 14,2 kilometer. Goed te doen met de fiets, vindt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), en toch kiezen we nog te vaak en te gemakkelijk voor de auto. De minister wil ons naar eigen zeggen "verleiden" om te kiezen voor de fiets om naar het werk of naar school te gaan.

    De fiets moet een waardig alternatief worden voor de auto. Daarom investeert hij in vlotte en veilige fietsverbindingen, "keiharde argumenten die automobilisten kunnen bekeren", argumenteert Weyts. Hij wil 80 zogenoemde "fietssnelwegen" realiseren tussen belangrijke woon- en werkkernen.

    Ook Vlaams minister van Economie en Sport Philippe Muyters (N-VA) gelooft in fietssnelwegen. "Vlamingen zijn de cultuuromslag aan het maken: sporten en bewegen is niet alleen iets voor in het weekend maar ook voor voor, tijdens en na het werk. Waarom dan niet met de fiets naar het werk? De tijd die je anders in de file staat, win je om te sporten."

    Wegwerken van "missing links"

    De ministers putten nu 8,2 miljoen euro aan middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor de realisatie van 11 projecten gespreid over Vlaanderen. Samen goed voor een investering van 22 miljoen euro.

    Concreet gaat het om het wegwerken van missing links, ontbrekende schakels in de bestaande fietssnelwegen. Verder komen er fietsbruggen en fietstunnels om die fietssnelwegen conflictvrij te maken.

    Bovenop de Europese middelen neemt Vlaanderen 40 procent van de totale financiering op zich. De provincies en gemeenten passen bij. Bedoeling is dat de elf projecten ten laatste binnen de drie jaar volledig klaar zijn.

    Het gaat onder meer om de aanleg van een fietstunnel in Herentals op de fietsostrade tussen Herentals en Balen en om de aanleg van een fietsbrug in Hasselt op de fietssnelweg langs het Albertkanaal.