Meest recent

    Google Glass: Terug van weggeweest?

    Alphabet, de moederonderneming van Google, wil Google Glass nieuw leven inblazen. Google Glass komt terug onder de nieuwe geüpgradede naam, Google Glass Enterprise Edition. Met de terugkeer van Google Glass hoopt Google meer toepassingen in de industrie te zien.

    Google Glass is een bril die je informatie op een schermpje projecteert zonder dat het je gezichtsveld stoort. Vergelijk het met het vizier van een straaljagerpiloot. Het toestel werd in 2012 tijdens Google I/O op een spectaculaire wijze voorgesteld door Google-medeoprichter Sergey Brin. Brin houdt zich binnen Google X, een aparte divisie van Google, bezig met nieuwe onderzoeksprojecten. En Project Glass was daar eentje van.

    Voor het grote publiek was het wachten tot 2014 tot je een toestel kon aanschaffen, maar dat kostte toen rond de 1.500 euro. Voor die prijs kreeg je een bètaversie met beperkte mogelijkheden, hoewel de mogelijkheden op papier onbeperkt waren. Kijk maar naar het promofilmpje dat Google destijds maakte. Het was ook niet lang wachten tot de eerste kritieken kwamen op de Google Glass.

    Kritiek op oude versie

    Niet alleen zag het toestel er niet echt mooi uit, er rezen ook tal van vragen over privacy. Mensen die met een Google Glass rondliepen, werden snel geweerd uit cafés en casino’s. Men vreesde dat zij in het geniep opnames maakten. Een jaar later kondigde Google aan dat er een einde kwam aan Google Glass.  

    Maar vrij snel werd het duidelijk dat ze aan een Enterprise-versie gingen werken. Na een herschikking binnen Google X, de onderzoeksafdeling van het bedrijf, komen ze nu terug met een betere versie, de Enterprise-versie.

    De nieuwe versie heeft een betere camera, 8 megapixel in plaats van 5 megapixel, betere batterijen, draait op een krachtigere processor en heeft een veel betere wifi-ontvanger. Meer dan een deftige upgrade is dit niet. Groot verschil met de vorige versies is dat je de device kan loskoppelen van de brilmontuur. Hiermee hoopt Google voordeel te halen uit toepassingen van ‘augmented reality’ en zien ze meer toepassingen in de industrie.

    Augmented reality

    Een voorbeeld hiervan is de vliegtuigbouw. Google werkt al een tijdje samen met vliegtuigbouwer GE Aviation. De ingenieurs en mecaniciens dragen een bril en krijgen instructies terwijl ze handelingen uitvoeren. Een andere toepassing is de logistiek. Bij DHL gebruiken ze de bril en gebeurt het werk naar eigen zeggen sneller.

    Maar niet alleen Google werkt aan een bril die het werk kan vergemakkelijken. Microsoft heeft al een tijdje geleden Hololens gelanceerd. De veel duurdere Hololens zal gelijkaardige toepassingen hebben als de Google Glass. Hololens belooft veel gedetailleerder te zijn, omdat het projecties in 3D geeft terwijl je aan het werken bent.

    En waar blijft Apple in heel dit verhaal? Jawel, vorig jaar zei CEO Tim Cook dat zijn bedrijf de koppen bij elkaar heeft gestoken om de mogelijkheden van AR te exploreren. Bovendien zal Apples nieuwe besturingssysteem iOS 11 voor ontwikkelaars de mogelijkheid bieden om toepassingen van AR dichter bij de mensen te brengen. Zal het op een bril zijn of zal het beperkt blijven tot de iPhone of iPad?

    Een ding is zeker. De mogelijkheden voor industrie en consument lijken onbeperkt.