Meest recent

    Grootste vliegdekschip ooit ingewijd door Trump

    President Donald Trump heeft het grootste en meest geavanceerde Amerikaanse vliegdekschip ooit, de USS Gerald Ford, plechtig in gebruik genomen. Enkele maanden geleden had hij nog kritiek op het prijskaartje van het vliegdekschip, tijdens de inwijding in Newport, Virginia zweeg hij hierover in alle talen.
    Imagery Cleared for public release

    Met de inwijding van de USS Gerald R. Ford trekt president Trump de week van "Made in America" op gang, waarmee hij Amerikaanse producten in de kijker wil zetten.

    Het vliegdekschip is genoemd naar de 38e president van de VS, Gerald R. Ford. Hij was tijdens de Tweede Wereldoorlog officier op de USS Monterey en volgde in 1974 president Nixon op, na diens ontslag door het Watergateschandaal.

    De oorlogsbodem is de eerste telg van een nieuwe generatie atoomvliegdekschepen. De opdracht voor de constructie werd gegeven door de regering van president George W. Bush, en in 2009, het eerste ambtsjaar van president Obama, is de bouw gestart.

    Drie voetbalvelden lang

    Met 335 meter is dit het grootste vliegdekschip ooit, goed voor drie voetbalvelden na elkaar. Normaal moest het schip al twee jaar geleden klaar zijn, maar het liep vertraging op door problemen met allerlei hoogtechnologische systemen waarmee het is uitgerust.

    Zo is er een gloednieuw lanceersysteem om de gevechtsvliegtuigen razendsnel in de lucht te krijgen. Op andere vliegdekschepen gebeurt dat met een katapult die wordt aangedreven door stoom, maar op de USS Gerald R. Ford gebeurt dat met een katapult die wordt aangedreven door een elektromagnetisch veld.

    Dat nieuwe systeem had last van vele kinderziektes en is er mee verantwoordelijk voor dat de kostprijs is opgelopen tot 11 miljard euro, enkele miljarden meer dan voorzien.

    Afgelopen maart had president Trump nog kritiek op dat prijskaartje. In een interview met Time Magazine stelde hij dat de Navy maar best blijft bij het oude katapultsysteem. "Het nieuwe systeem kost honderden miljoenen en is niet goed. Keer terug naar die verdomde stoom."

    Nog drie jaar testen

    De USS Gerald R. Ford is een atoomvliegdekschip dat vaart op twee motoren aangedreven door kernenergie. Om die kernenergie op te wekken is er aan boord een kerncentrale. De maximale snelheid die het schip kan halen is iets meer dan 55 kilometer per uur.

    Vergeleken met oudere vliegdekschepen heeft de USS Gerald R. Ford een kleiner "eiland" of controletoren waar de bevelvoerders opereren. De toren zit ook verder achteraan het schip, waardoor het eenvoudiger en sneller is om gevechtsvliegtuigen te herladen met bommen en te herlanceren.

    Aan boord zullen 2.600 bemanningsleden werken, dat zijn er 600 minder dan op de oude vliegdekschepen. Maar in crisistijden is er plaats voor bijna 4.600 man. Dankzij voortgedreven automatisering kan er bespaard worden op het personeel, en dat moet op termijn enkele miljarden opleveren.

    Naast de USS Gerald R. Ford zullen er nog drie gelijkaardige schepen gebouwd worden. Het zal tot zeker 2020 duren vooraleer het vliegdekschip ook daadwerkelijk ingezet kan worden voor operaties. De komende jaren zal het nieuwe paradepaardje van de Amerikaanse zeemacht nog grondig getest moeten worden.