Meest recent

    Ophef in Nederland over "stoerejongenscampagne"

    In Nederland heerst commotie over een campagne van de Stichting Ideële Reclame (SIRE) die luidop de vraag stelt of jongens vandaag wel "jongens" kunnen zijn en of ze genoeg ruimte krijgen om risico's te nemen en te stoeien. Velen vinden de invalshoek seksistisch en stereotyperend.

    "Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?" Onder die noemer heeft SIRE gisteren een opmerkelijke campagne gelanceerd waarbij de stichting de vinger op een maatschappelijk "probleem" legt: jongens krijgen anno 2017 te weinig ruimte om echt "jongens" te kunnen zijn, zo luidt het uitgangspunt.

    "We zijn bang dat ze vallen, zich bezeren of thuiskomen met een kapotte broek", vertelt een stem in een bijhorende campagnespot. "Ze moeten zich gedragen, ze moeten stil zijn en luisteren. Maar te veel afremmen, remt ook hun ontwikkeling. Ze verliezen sneller hun motivatie en prestaties gaan achteruit."

    (Lees voort onder video)

    SIRE heeft ook een website gelanceerd waarop een reeks experts aan het woord komen die deze stelling onderschrijven. Jongens kunnen aan een wedstrijd deelnemen om een "onverwoestbare" broek te winnen waarmee ze ongestoord kunnen ravotten.

    "Laten we niet vergeten dat er ook jongens zijn die niet willen ravotten"

    Op sociale media reageren veel Nederlanders bijzonder kritisch op de "stoerejongenscampagne". Ze vinden de invalshoek eng, seksistisch en stereotyperend. "Laten we niet vergeten dat er ook jongens zijn die niet willen ravotten", schrijft docent Bart Ongering ("Meester Bart") op Twitter. "Mijn zoon zit (weer) te lezen", schrijft ene Victor van Toer. "Ik overweeg een melding bij jeugdzorg." "Ik was een jongen, maar niet stoer", zegt Guus Kuijer. "Ik hoop dat SIRE dat niet erg vindt."

    De Telegraaf haalt nog meer kritiek op Twitter aan. ""Jongens" hebben meer ruimte nodig? Iemand heeft "kinderen" verkeerd gespeld", bijvoorbeeld. Of nog: "Het is toch niet te geloven dat deodorantmerk Axe een campagne maakt om jongens/mannen aan te moedigen zichzelf te zijn en dat SIRE komt met "wees stoer!""

    Verschillende jongens en mannen steken ook expliciet de draak met de campagne door een foto van zichzelf met opvallende make-up te posten met de vraag of dit "mannelijk" of "jongensachtig" genoeg is volgens SIRE.