Meest recent

    Musk levert eerste 30 Model 3's, maar hoe snel kan hij er 500.000 maken?

    Tesla-baas Elon Musk heeft tijdens een show aan de Tesla-fabriek in Fremont in Californië de eerste 30 nieuwe exemplaren van het model "3" geleverd aan personeelsleden van het automerk. Het derde en "betaalbare" model moet voor Tesla de definitieve doorbraak betekenen bij de grote massa. Toch is het nog niet duidelijk of Tesla genoeg auto's zal kunnen produceren.

    Tesla is voornamelijk een fabrikant van elektrische auto's. Het merk is bij ons bekend van de modellen S en X. Gisteren kregen de eerste klanten het nieuwe model geleverd tijdens een show aan de fabriek. De nieuwe klanten waren allemaal personeelsleden.

    Het model 3 onderscheidt zich van de bestaande modellen door de prijs. Het nieuwe model is kleiner dan zijn voorgangers en de prijs begint bij 35.000 dollar. Dat is de helft van een model S. Het model X is nog duurder en kost zo'n 80.000 dollar.

    Het model S was een belangrijke imagoboost voor de elektrische auto en veel technologiewatchers hopen of verwachten dat het nieuwe model 3 de elektrische (en hippe) auto eindelijk naar de grote massa kan brengen.

    De grote Elon Musk-show

    Gisteravond werden de eerste "3's" geleverd tijdens een grootse show aan de fabriek in Fremont in de Amerikaanse staat Californië. Het publiek bestond hoofdzakelijk uit Tesla-personeelsleden en ook de eerste 30 klanten werken bij Tesla. Zij mochten gisteravond hun sleutels in ontvangst nemen (figuurlijk, want je opent de auto met je smartphone).

    Musk voerde een show op in geheel eigen stijl. Niet als de gehaaide en gelikte zakenman, maar als de wat stuntelige ingenieur die fier als een gieter zijn producten komt voorstellen. Stuntelig of niet, de aanpak slaat aan. Sinds hij in maart de 3 voorstelde, liepen er al meer dan 500.000 bestellingen binnen. En voor je een bestelling kan plaatsen, moet je een voorschot storten van 1.000 dollar. Ik laat u zelf de nulletjes tellen.

    Bekijk hier de show van gisteravond aan de Tesla-fabriek:

    Kan hij het maken?

    Het is dat gigantische aantal bestellingen dat veel mensen zorgen baart. Volgens Musk wil hij "snel naar 5.000 Tesla 3's per week". Aan dat tempo haalt hij voor het einde van het jaar ongeveer 100.000 exemplaren, maar er zijn er nu al meer dan 500.000 besteld en spectaculaire shows als gisteren doen de teller alleen maar sneller stijgen.

    Volgens Musk zullen mensen die nu een model 3 bestellen, die eind volgend jaar in de garage kunnen parkeren. Die uitspraak zou wel eens als een boomerang in zijn gezicht kunnen vliegen. Zelfs als hij zijn eigen ambitieuze doelstellingen haalt, zullen veel klanten lang mogen wachten op hun Tesla.

    Terwijl zit de concurrentie niet stil. Merken als BMW en Audi werken volop aan de uitbreiding van hun elektrische gamma. Hun productie staat vaak al op punt, met fabrieken overal ter wereld. Een model 3 ziet er leuk uit, maar welk lekkers ziet u knarsetandend voorbijzoeven terwijl u wacht op een Tesla die er maar niet lijkt te komen?