Meest recent

    Greenpeace: "Ban -op termijn- alle dieselwagens uit de steden"

    Greenpeace wil alle dieselwagens uit de Belgische steden bannen. Dat schrijft De Morgen en is bevestigd aan onze redactie. De milieuorganisatie vindt dat de bestaande en geplande lage-emissiezones niet ver genoeg gaan. "We roepen op om ambitieuzer te zijn in het belang van de burgers", zegt Joeri Thijs van Greenpeace aan VRT Nieuws. "Het gaat om een gezondheidscrisis."
    2008 Getty Images

    De rechter in Duitsland heeft de overheid in gebreke gesteld omdat de uitstoot van stikstofdioxide in de stad Stuttgart al jaren boven de Europese maximumgrens zit. De rechter oordeelt dat een totaalverbod op dieselwagens een proportionele maatregel is om de gezondheid van de inwoners van de Duitse stad te beschermen. Het is voor het eerst dat een rechter een dieselban oplegt. In München en Düsseldorf is de overheid ook al in gebreke gesteld voor het overschrijden van de uitstootnormen, maar daar was geen sprake van een dieselban.

    Milieuorganisatie Greenpeace voelt zich gesterkt door de Duitse rechter om ook bij ons te pleiten voor een dieselban in de stad. "We weten sinds dieselgate dat dieselauto's veel meer uitstoten dan volgens de officiële cijfers. We denken dat steden een zekere urgentie moeten hanteren", klinkt het bij de organisatie. De bestaande lage-emissiezones gaan voor Thijs niet ver genoeg. "Ze zijn een belangrijke eerste stap, maar het grote probleem is dat ze de nieuwere dieselwagens nog tot na 2025 toelaten in onze steden." Die doen het wel beter wat dieselroet betreft, maar stoten nog veel stikstofdioxide uit.

    Greenpeace spreekt over een gezondheidscrisis. "In heel België zijn er meer dan tienduizend vroegtijdige overlijdens door luchtvervuiling. Zeker in de steden moeten we kijken naar maatregelen op korte termijn." In de eerste plaats denkt de organisatie aan een verstrenging van de bestaande en geplande lage-emissiezones, maar op middellange termijn wil Greenpeace een volledige dieselban.

    In Brussel loopt overigens een soortgelijke rechtszaak als in Stuttgart. "De gewestregering is er voor de rechter gedaagd omdat de regering er volgens de aanklagers te weinig doet om de luchtvervuiling aan te pakken. Wat de rechter in Stuttgard heeft gezegd, heeft een juridisch precedent geschapen. We hopen dat dit de Brusselse rechter zal inspireren."