Meest recent

    Komt er een einde aan het "ongelooflijke krimpen" van vliegtuigzetels en beenruimte?

    Een Amerikaanse rechtbank heeft de overheid bevolen om richtlijnen uit te vaardigen voor de grootte van vliegtuigzetels. Een belangengroep van reizigers had daarom gevraagd omdat luchtvaartmaatschappijen de zetels blijkbaar "ongelooflijk laten krimpen" en de rechtbank is het daar nu mee eens dat dat niet kan wegens de veiligheid.

    Voor kippen en andere dieren in de landbouw zijn er in Europa minimumrichtlijnen voor de ruimte waarover die hoevedieren moeten beschikken, voor luchtvaartpassagiers geldt dat blijkbaar niet in de Verenigde Staten.

    Daarom had Flyers Rights, een groep van luchtvaartpassagiers, een zaak aangespannen. Die groep nam het niet dat de Federal Aviation Administration (FAA), de federale overheidsinstantie voor de luchtvaart in de VS, weigerde om richtlijnen uit te vaardigen voor de omvang van zetels en beenruimte in vliegtuigen.

    De rechters hebben de passagiers nu gelijk gegeven en spreken over "de ongelooflijk krimpende vliegtuigzetels". Ze hebben de FAA nu opgelegd om richtlijnen terzake uit te werken. De argumenten die de FAA had aangedragen, worden beschouwd als "niet relevant" en "gebaseerd op verouderde studies".

    Hoofdzaak is voor de rechters dat de ruimte voor passagiers in vliegtuigen niet enkel te maken heeft met comfort, maar ook met de veiligheid en de snelheid waarmee passagiers bij een incident kunnen geëvacueerd worden. De FAA heeft de uitspraak aanvaard en is nu bereid om richtlijnen op te stellen. 

    Als kippen op een stok...

    Tenzij u in de betere klassen reist, zal u zich wellicht ook al eens geërgerd hebben aan de erg kleine ruimte die u in economy toegewezen krijgt. Dat is in de Verenigde Staten niet anders.

    De luchtvaartmaatschappijen in de VS hebben zich lange tijd verzet tegen een wettelijke regeling voor de zetels en de beenruimte. Meer nog: ze verkleinen die systematisch om meer passagiers in het vliegtuig te kunnen vervoeren.

    De FAA had gesteld dat een tussenruimte van 71 centimeter tussen de zetelrijen voldoende was om het vliegtuig snel te kunnen evacueren. De administratie wou het bewijs daarvoor evenwel niet voorleggen.

    Sommige goedkope maatschappijen hanteren die kleine afstand, maar ze staan niet alleen. Vorig jaar wou American Airlines de ruimte in de nieuwe Boeing B-737's verkleinen tot 74 centimeter om zo een extra rij zetels te kunnen installeren. Onder druk van het cabinepersoneel en klanten werd die ruimte teruggebracht tot 76 centimeter, maar dat is nog altijd minder dan nu het geval is bij de maatschappij. 

    Niet enkel de beenruimte wordt kleiner, maar ook de zetels zelf worden smaller. Volgens Flyer Rights zijn die in tien jaar tijd gekrompen van gemiddeld 47 naar 43 centimeter en dat terwijl mensen gemiddeld groter en breder worden. 

    Er gaan nu stemmen op om de kwestie voor te leggen aan het Congres.