Meest recent

    Brico zet spaaractie stop na ongeziene fraude met spaarzegels

    Doe-het-zelfketen Brico zet zijn zomeractie vroegtijdig stop omdat klanten valse spaarzegels hebben aangemaakt en ten onrechte hebben ingeruild voor kortingskaarten. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Op Twitter circuleert de brief van Brico, waarin de klusketen aankondigt dat zijn zomeractie vroeger wordt stopgezet door die fraude. Test-Aankoop kreeg daarover al drie klachten binnen.

    De "Bestemming Brico"-actie liep normaal van 28 juni tot 21 augustus. Per aankoopschijf van 10 euro kregen klanten in de winkel een spaarzegel. Een volle spaarkaart met vijf zegels was daarop goed voor een aankoopbon voor 5 euro. Een actie gericht op thuisblijvers, die tijdens de zomermaanden die huis- en tuinklussen van de to do-lijst wilden krijgen.

    Maar de doe-het-zelfketen heeft gemerkt dat enkele handige klanten zich hadden uitgeleefd op hun spaarzegels. De eenvoudig uitziende gele postzegels bleken relatief makkelijk na te maken. Verschillende klanten meldden zich met vervalste volle spaarkaarten, en kregen daarvoor de beloofde aankoopbonnen. De fraude werd gepleegd door verschillende klanten in verschillende winkels, waardoor de schade voor Brico zou oplopen tot tienduizenden euro's. De actie werd daarom gisteren vroegtijdig stopgezet. Alle klanten werden daarvan via mail op de hoogte gebracht.

    Klanten die nog volle spaarkaarten hebben, met geldige spaarzegels, kunnen die nog drie weken lang inruilen tegen de beloofde korting. Er worden geen nieuwe spaarkaarten of -zegels meer uitgereikt.

    (lees voort onder de foto)

    Klachten bij Test-Aankoop

    Consumentenorganisatie Test-Aankoop kreeg intussen drie klachten binnen, van klanten die eerlijk aan de spaaractie deelnamen, maar de dupe zijn van de vroegtijdige stopzetting ervan. "Mensen zijn misnoegd en voelen zich bedrogen over het bedrag dat ze mislopen. Dat loopt op tot 50 of zelfs 150 euro. Ook over de slechte communicatie van Brico zijn mensen niet te spreken", zegt woordvoerder Simon November. "

    "Het gaat om klanten die bewust iets meer kopen dan gewoonlijk, om aan de kassa aanspraak te kunnen maken op spaarzegels. Ze krijgen dan pas na het afrekenen te horen dat er geen nieuwe zegels meer worden uitgereikt. Op de website was daarover niets te vinden, dus dan is er sprake van slechte communicatie."

    "Fraude proberen vermijden"

    November noemt dit een spijtige zaak. "De actie meteen volledig stopzetten is een drastische beslissing. Brico zou beter de fraudeurs aanpakken dan de eerlijke spaarders. De winkels zou mensen op zijn minst moeten vergoeden voor hun correct opgespaarde bedrag. Ik heb vernomen dat dat zou gebeuren", zegt hij.

    "Naar de toekomst toe nemen winkels best maatregelen zodat spaarzegels niet zo makkelijk na te maken zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een watermerk, een QR-code of een streepjescode. We hopen in elk geval dat dit voorval Brico niet zal ontmoedigen om in de toekomst nog gelijkaardige acties te organiseren."