Meest recent

    Klassieke online advertenties op de schop bij 's werelds grootste adverteerder

    Procter & Gamble (P&G) heeft de voorbije drie maanden 85 miljoen euro minder uitgegeven voor klassieke reclames op het internet met weinig gevolgen voor de verkoopcijfers. Het bedrijf dat onder meer luiers, scheermesjes en tandpasta verkoopt, is de grootste adverteerder ter wereld. Is het einde van de reclamebanners nabij?
    A20102010

    Digitale advertenties op sociale media, banners op websites, reclamespotjes voor een filmpje. De grootste adverteerder ter wereld gelooft niet meer in die klassieke digitale advertenties. Zijn dat soort advertenties dan op hun retour? Volgens professor digitale marketing Sarah Steenhaut (UGent) is het niet zo eenvoudig. "Digitale advertenties moeten vooral triggeren om verder te klikken of om een product te kopen", zegt ze in "De ochtend."

    Voor de soort producten die P&G aan de man probeert te brengen, zou het weinig zin hebben om veel te investeren in klassieke digitale advertenties. "De producten van P&G worden heel frequent gekocht. Mensen gaan niet specifiek op zoek naar tandpasta, maar kopen die omdat ze die nodig hebben", klinkt het. "P&G moet het vooral hebben van het creëren van merkaffiniteit."

    Nieuwe vormen van digitale reclame

    "Een op de vier Belgen heeft software geïnstalleerd om traditionele digitale advertenties te verbergen", zegt Steenhaut. Het einde van de klassieke digitale advertentie is nog niet in zicht, maar marketeers worden volgens haar wel gepusht om creatievere manieren te zoeken om reclame te maken. "Het gaat niet om nieuwe technieken, maar wel bestaande technieken die een nieuwe invulling krijgen."

    Het gaat dan bijvoorbeeld over native advertising: de inhoud van een website wordt verbonden met reclame. "Het is een beetje hetzelfde idee als publireportages in een krant of tijdschrift", zegt Steenhaut. Een andere manier is via zogenoemde influencers. Dat zijn mensen die veel volgers hebben op hun blog of op sociale media en is volgens de professor een nieuwe invulling van de klassieke mond-tot-mondreclame. "Mensen geloven aanbevelingen van mensen die ze kennen of waar ze naar opkijken."

    Binnen dat specifieke segment is de nieuwe trend overigens dat adverteerders meer en meer op zoek gaan naar micro-influencers. "Het gaat om mensen die niet beroemd zijn, maar wel vanuit een zekere interesse of expertise een heel sterk imago hebben", zegt Steenhaut. "Het is een ideale manier voor adverteerders om heel gericht een bepaalde doelgroep te bereiken."