Meest recent

    Vlamingen vinden massaal de weg naar Turkije terug

    In Nederland blijken vakantiegangers zich niets aan te trekken van de onstabiele politieke situatie in Turkije. De all-inpakketten naar Turkije vliegen de laatste weken de deur uit. Wat blijkt: ook bij ons verkopen de all-informules naar Turkije dezer dagen als zoete broodjes, zo blijkt uit een rondvraag van het Radio 1-programma "De wereld vandaag". Als het om vakantie gaat, dan spreekt vooral de portemonnee.

    "Het probleem heeft zich bij ons nooit zo erg gesteld als in Nederland. Er was ook geen rechtstreeks conflict met Turkije zoals dat in Nederland wel het geval wel was. Maar er was inderdaad geen vliegende start vanaf het begin van het boekingsseizoen", verduidelijkt woordvoerder Piet Demeyere van touroperator TUI.

    Dat is intussen wel veranderd. "De Belgische, maar ook de Europese reiziger wilden van bij het begin van het seizoen duidelijk op reis naar een Europese bestemming. Het gevolg was dat die bestemmingen veel sneller dan normaal aan het vollopen waren. Europa werd dus schaars. Net op dat begon Turkije met mooie promoties uit te pakken."

    Een kwestie van vraag en aanbod dus? "Het aanbod voor Turkije was nog volop aanwezig en bood bovendien een mooie prijs-kwaliteitverhouding", beaamt Demeyere. TUI kende de voorbije twee maanden een ongeziene stijging in het aantal boekingen naar Turkije, waardoor een eerder kwakkelseizoen resulteerde in meerverkoop van 20 procent naar Turkije in vergelijking met vorig jaar.

    Portemonnee en kort geheugen

    De politieke onrust veroorzaakt door de Turkse president Erdogan deert de Vlaming duidelijk niet. "Die onrust is de laatste tijd wat naar de achtergrond geschoven. Mensen houden wel rekening met wat ze dagelijks via de media vernemen en dat verklaart waarom ze aan het begin van het seizoen minder vaak boekten en nu weer wat vlotter."

    Eenzelfde geluid valt te horen bij touroperator Thomas Cook en Neckermann. "Ook bij ons zit Turkije in de lift. Mensen blijken snel te vergeten. Een politieke situatie is voor hen geen reden om weg te blijven van een bestemming", beaamt woordvoerder Carlo De Smet.

    90 procent van de reizen naar Turkije bij Thomas Cook en Neckermann zijn all-inreizen. De voorbije maanden is het aantal boekingen naar Turkije verdubbeld. "Heel wat mensen kennen de weg naar Turkije. Ze hebben eerst wel alternatieven in Europa en Griekenland gezocht, maar nu daar ook schaarste is, richten ze zich op Turkije."

    Turkije is de op twee na populairste bestemming bij Thomas Cook, na Spanje en Griekenland. Het aantal boekingen voor Turkije ligt 15 procent hoger dan vorig jaar, maar staat nog niet op het niveau van enkele jaren geleden. Wegens de prijs-kwaliteitverhouding is de bestemming vooral bij families de favoriete bestemming. Een vijfsterrenhotel voor de prijs van een driesterrenhotel, dat aanbod valt moeilijk af te slaan.