Meest recent

    Vliegen zonder piloot kan miljarden besparen

    De luchtvaartindustrie kan zo’n 36 miljard dollar per jaar besparen, mochten vliegtuigen zonder een piloot aan boord de lucht in kunnen. Dat schrijft The Financial Times op basis van een analyse die de Zwitserse bank UBS maakte. Niet alleen dalen dan de personeelskosten voor de luchtvaart­maatschappijen, ook de verzekeringspremies en brandstofkosten zouden aanzienlijk lager liggen.
    Design Pics / LJM Photo

    Een revolutie in de luchtvaart, zo bestempelen veel experts volledig automatisch bestuurde vliegtuigen. Doug Davis, directeur van het onbemande luchtvaartprogramma aan de New Mexico State University, spreekt over de volgende grote stap in de transformatie van commerciële luchtvaartmaatschappijen. Aanvankelijk was het vooral de militaire sector die inzette op zogenaamde UAV’s, (Unmanned Aerial Vehicles), maar stilaan lijken ook de constructeurs van passagierstoestellen overtuigd van die nieuwe technologie.

    Technologie is er

    Vliegtuigbouwer Boeing heeft naar eigen zeggen nu al de volledige technologie ontwikkeld om toestellen automatisch te besturen vanop afstand. Het systeem met de automatische piloot is trouwens al decennia ingeburgerd in de luchtvaart. Vandaag kunnen vliegtuigen al automatisch opstijgen en landen en de meeste van alle andere functies aan boord zijn ook door een computer gestuurd. Met andere woorden, niks houdt luchtvaartmaatschappijen tegen om volop te experimenteren met “pilootloze” vluchten.

    Maar toch, in de praktijk blijkt dat weinig passagiers staan te springen om aan boord te gaan van een vliegtuig zonder piloot. Een onderzoek onder 8000 mensen toont aan dat maar 17 procent van hen blij is om te vliegen zonder piloot, meer dan de helft (54 procent) zou zo’n vlucht weigeren.

    Piloot aan de grond

    De zakenbank UBS kijkt vooral naar de financiële voordelen van vliegtuigen zonder piloot. In hun rapport menen ze ook dat vliegen zonder piloot veiliger zou zijn omdat de ‘menselijke foutenfactor’ uitgeschakeld wordt. UBS suggereert dat een eerste stap erin kan bestaan om vluchten te organiseren met één piloot aan boord en één piloot op de grond die de vlucht vanop afstand volgt. Voorlopig is het nog niet bekend of er al een commerciële luchtvaartmaatschappij bereid is om met die nieuwe technologie testvluchten uit te voeren.