Meest recent

    Teleurstellende kwartaalcijfers voor Snapchat

    Snapchat Inc., het moederbedrijf van Snapchat, lijdt forse verliezen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf gisteren bekend maakte. De concurrentie met Facebook zit daar voor iets tussen.
    2014 Getty Images

    Snap Inc., het moederbedrijf van de populaire jongerenapp Snapchat, heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies van 443 miljoen dollar geleden. Dat resultaat is slechter dan verwacht. Een jaar eerder had Snapchat 116 miljoen dollar verlies geleden.

    Met 7,3 miljoen nam het aantal actieve gebruikers van de foto- en video-app toe tot 173 miljoen. Dat cijfer ligt onder de verwachtingen van analisten, die hoopten dat Snapchat een totaal van 175 miljoen gebruikers zou hebben tegen het einde van het tweede kwartaal.

    Inkomsten kwamen uit op 182 miljoen dollar en dat is het dubbele van wat Snapchat in dezelfde periode vorig jaar had. Ook hier lagen de verwachtingen hoger: investeerders hadden inkomsten rond de 186 miljoen dollar verwacht.

    Snapchat heeft na de publicatie van de cijfers een nieuwe deuk gekregen op de beurs. Daar werd Snap in maart geïntroduceerd, maar het succes van het bedrijf op de beurs daalde al snel. 

    Moeilijke concurrentie met reus Facebook

    Snapchat is vooral populair bij jongeren die de applicatie gebruiken om foto's en video's te delen met hun vrienden. Ze kunnen er ook 'verhalen' mee maken: reeksen foto's die gedurende 24 uur online blijven.

    Facebook heeft op dat succes ingespeeld en zelf soortgelijke functies toegevoegd in verschillende apps zoals Instagram, WhatsApp, Messenger en de Facebook-app. Instagram Stories van de fotografie-applicatie, dat sterk lijkt op de verhalen-functie van Snapchat, is ondertussen bijvoorbeeld populairder geworden dan Snapchat.