Meest recent

    Een beter leven voor de cacaoboeren – Van Besien/Van Doorslaer

    Oxfam-Wereldwinkels wil de Belg Dirk Van de Put feliciteren met zijn nieuwe aanstelling als CEO van het Amerikaans snackconcern Mondelez en enkele bezorgdheden met hem delen : onder meer een leefbaar inkomen garanderen voor de cacaoboeren in het Zuiden.
    opinie
    Opinie

    Bart Van Besien en Hielke Van Doorslaer zijn beleidsmedewerkers Oxfam-Wereldwinkels

     

    Geachte heer Van de Put,


    Mogen wij u eerst en vooral feliciteren met uw benoeming tot toekomstige CEO van het Mondelez-consortium?

    Met onder meer Côte d’Or, Milka en Cadbury in de portefeuille wordt u in één klap één van de machtigste personen in de wondere wereld van de chocolade.

    Voor chocoladeland België is dit nieuws een grote eer. Uw nakende aanstelling werd door de nationale media dan ook met gepaste trots aangekondigd. Aan de vele lofbetuigingen willen wij graag een bekend gezegde toevoegen: “with great power, comes great responsibility”.

    De uitdagingen in de cacaosector zijn immens

    De situatie van cacaoboeren is nooit zo schrijnend geweest gezien de ineenstorting van de internationale cacaoprijs (juni 2016: 3.100$/ton, juni 2017: 2.000$/ton). De prijs die de boeren op hun veld ontvangen, is zelfs nog een heel stuk lager. De vooruitgang die het voorbije decennium werd geboekt in de sector, dreigt zo te worden weggevaagd.

    Extreme armoede en kinderarbeid

    De Cacao Barometer 2015 schetste dat de boeren in Ivoorkust en Ghana - de twee landen die samen instaan voor 60% van de mondiale cacaoproductie - respectievelijk gemiddeld 0,50$ en 0,84$ per dag verdienen, ver onder de extreme armoedegrens van 1,25$ per dag. Een andere bittere statistiek is de hardnekkige kinderarbeid. Nog steeds doen meer dan 2 miljoen Ghaneese en Ivoriaanse kinderen zwaar en gevaarlijk werk op de plantages. En het International Cocoa Initiative (ICI) waarschuwde onlangs nog voor een opstoot van die kinderarbeid wegens de lage prijzen.

    Met 450.000 ton per jaar, verwerkt Mondelez meer chocolade dan Nestlé en Mars en is daarmee de wereldleider van een marktmodel in de vorm van een zandloper: zo’n 14 miljoen cacaoboeren, een select groepje multinationale verwerkers en honderden miljoenen consumenten, vooral in Europa en Noord-Amerika, maar de vraag stijgt ook razendsnel in China en India.

    Een bedrijf als Mondelez kent de leefomstandigheden van de cacaoboeren beter dan wie ook. Volgens het Sustainability Report van uw toekomstige werkgever beschikt men over gedetailleerde data over 115.000 cacaoplantages. Met een dergelijke marktmacht en kennis moet het volgens ons mogelijk zijn om mechanismes te vinden om de prijzen te stabiliseren.

    Menswaardig inkomen

    Gelukkig staan we verder dan tien jaar geleden, toen de problemen niet eens benoemd werden door de chocolade-industrie. We zien dat bedrijven meer inzetten op Corporate Social Responsibility-projecten en ook certificering is in opmars.

    Dat merk je aan de kikkertjes en andere logo’s op de verpakking. Ondertussen heeft ook Mondelez haar eigen sustainability logo onder de naam ‘Cocoa Life’. Het blijkt echter niet te volstaan om op te boksen tegen een prijzenstorm zoals we hem vandaag zien en biedt onvoldoende perspectief op duurzame ontwikkeling.

    Want daar wringt het schoentje echt. De boeren hebben nood aan een menswaardig inkomen waardoor hun kinderen naar kunnen school gaan en de boeren kunnen instaan voor de noden van hun families en investeren in een duurzame onderneming, waar diverse teelten aanwezig zijn, naast kwaliteitsvolle cacao.

    Een bedrijf als Mondelez, maar ook zijn concurrenten, moet de uitdagingen voor de cacaoboer, die de gouden cacao teelt en zo meer dan rechtstreeks bijdraagt aan de bedrijfswinsten, heel serieus en persoonlijk opvatten. De onderneming kan er op termijn alleen maar wel bij varen.

    Beste mijnheer Van de Put, we lazen dat “bring change” uw persoonlijk devies is. Die change is meer dan ooit nodig voor de cacaoboeren. Wij hopen dan ook van harte dat ze in u een bondgenoot kunnen vinden!

    Want zou het ‘eerlijk(er)’ maken van ’s lands bekendste exportproduct niet de mooiste verandering zijn die u in uw carrière gerealiseerd zou hebben?

    Wij wensen u veel succes en kijken uit naar een open dialoog.

    VRT Nieuws wil op deredactie.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.