Meest recent

    Directeur Hogere Zeevaartschool: "Dit is een financiële ramp"

    Het vastlopen van het schip 'CSCL Jupiter' nabij het Nederlandse Bath zorgt voor een cascade aan nadelige gevolgen voor de maritieme en logistieke wereld. "Dit is een financiële ramp", zegt Patrick Blondé, algemeen directeur van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen maandag.

    Het vastlopen van het schip in het 'Nauw van Bath' zorgt voor heel wat gevolgen. "Het gaat om een logistieke keten. Het schip moest naar Hamburg. Daar staan ploegen te wachten, maar ook binnenschepen, treinen en heel het hinterland. Schepen varen ook in een strikte 'loop'. Dat heeft veel consequenties. Heel de keten is doorbroken. Ook voor Antwerpen zijn er heel wat vertragingen, en ga zo maar voort. Dat is een financiële ramp", klinkt het.

    Volgens hem wordt dit nu een kwestie voor de verzekeringsmaatschappijen, waarbij mogelijk ook een zogeheten 'Nautische Commissie' een opdracht kan krijgen van de Antwerpse rechtbank van koophandel.

    Breken, scheuren of buigen

    Ook voor Blondé is het ongeval een 'spectaculair' gegeven, doordat de 'CSCL Jupiter' op nog geen vijftig meter van het dorp tot stilstand is gekomen. Hij wijst ook op de gevaren van de huidige situatie. "Als de bodem niet effen is, kan het schip eventueel breken of scheuren of beginnen buigen. Het is daarom dat twee sleepboten assistentie blijven verlenen om het recht te houden", klinkt het. "Er zal alleszins een onderwateronderzoek nodig zijn om de schade onder water vast te stellen."

    De berging zelf wordt wellicht een huzarenstuk. "Alles hangt er vanaf hoever het schip is gevaren. Lukt het lostrekken vanavond niet, dan wordt er misschien nog een getij gewacht. Gaat het dan nog niet, dan zal men - worst case scenario - containers moeten gaan lossen tot het drijfvermogen voldoende is om het schip los te kunnen trekken", stelt hij nog.

    Blondé vermoedt mee dat een technisch falen de oorzaak van het vastlopen is. "Als daarbij het roer niet meer zou reageren op bevelen, dat is de nachtmerrie van iedere loods en kapitein. De Bocht is een geweldig moeilijk stuk, met veel stroming. Het onderzoek zal nu duidelijkheid moeten brengen."