Meest recent

    Zeker 10.000 Belgen eisten dit jaar al schadevergoeding voor vertraagde vlucht

    Minstens 10.000 Belgen hebben dit jaar al een schadevergoeding gevraagd, omdat hun vlucht veel vertraging had opgelopen of werd geannuleerd. Dat zijn er nu al meer dan de voorbije twee jaar, schrijft Het Nieuwsblad. "Vluchten lopen enerzijds vaker vertraging op, maar passagiers kennen ook steeds beter hun rechten."

    Claim It is een belangenorganisatie die in naam van gedupeerde reizigers klacht indient bij luchtvaartmaatschappijen, en hen indien nodig dagvaardt. Via die organisatie hebben dit jaar al 10.000 Belgen een schadevergoeding proberen te bekomen. De overgrote meerderheid doet dat omdat hun vlucht veel vertraging heeft opgelopen. Andere redenen zijn overboeking of annulatie van de vlucht. 

    "Vluchten lopen niet enkel vaker vertraging op, passagiers zijn steeds beter geïnformeerd over hun rechten", legt Ralph Pais van Claim It uit. "Tot voor kort wisten mensen simpelweg niet dat ze bij een langdurige vertraging, overboeking of annulatie volgens de Europese wetgeving recht hebben op een schadevergoeding. Per vertraagde vlucht krijgen we steeds meer klachten binnen."

    Bedragen

    Opvallend detail: de bedragen die gedupeerde reizigers kunnen terugvorderen, zijn vastgestelde forfaits op basis van de afstand van een vlucht. De ticketprijs speelt hierbij geen rol. Zo gebeurt het wel eens dat iemands schadevergoeding de kostprijs van een reis ruimschoots overschrijdt. "Ik heb weet van een familie van vijf die 600 euro per persoon hadden gekregen, nadat ze een halve dag hadden vastgezeten op de luchthaven, hoewel hun vakantie geen 3.000 euro had gekost", zegt Pais.

    "Dat schadevergoedingen forfaitair worden uitbetaald, komt omdat de geleden schade niet zo makkelijk vast te leggen valt. Een zakenman die gedurende één dag een verplaatsing heen en terug maakt, en door zeven uur vertraging een cruciale vergadering mist, lijdt meer schade dan een gezin dat met drie uur vertraging toekomt op zijn vakantiebestemming, waar het twee weken verblijft", legt Pais uit. "Daarom is ervoor gekozen om de lengte van de vlucht als uitgangspunt te gebruiken. Hoe groter de afstand, hoe groter het bedrag. Uiteindelijk heeft de schade die je oploopt ook niets te maken met de prijs van je ticket."

    Passagiers die een vlucht hadden geboekt van meer dan 3.500 kilometer, naar de VS bijvoorbeeld, kunnen 600 euro schadevergoeding vragen. Voor vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer is dat 400 euro. Voor kortere, Europese vluchten tot 1.500 kilometer gaat het om 250 euro per persoon.

    Rechtstreekse klacht vs. schadeprocedure

    Passagiers kunnen niet enkel via een organisatie als Claim It klacht indienen. Dat kan ook rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. "In ruim de helft van de gevallen trekken wij echter naar de rechtbank. Luchtvaartmaatschappijen hanteren de strategie om te proberen onder de betaling uit te komen. Ze betalen liever tienduizenden euro's gerechtskosten. Eigenaardig, want passagiers vragen geen cadeau, maar wel iets waar ze recht op hebben. We zijn zelfs al tot bij het Hof van Cassatie geweest, wat aantoont hoe ver sommige maatschappijen willen gaan."

    Wie een organisatie als Claim It inschakelt, betaalt wel een vergoeding voor hun tussenkomst. Als de schadeclaim nergens toe leidt, dan betaal je als consument niets. Wint Claim It de zaak, wat in de meerderheid van de gevallen zo is, dan betaal je 25% van de schadevergoeding plus btw. In bepaalde gevallen van overmacht, zoals extreem noodweer, een wilde staking of een terroristische aanslag, hoeven luchtvaartmaatschappijen nooit een schadevergoeding te betalen.