Meest recent

    Scheepvaart Westerschelde genormaliseerd na incident met gestrand containerschip

    Minder dan 24 uur nadat een containerschip vast kwam te zitten op de Westerschelde, is de scheepvaart daar opnieuw genormaliseerd. Dat zegt Annik Dirkx van Havenbedrijf Antwerpen in "De ochtend". Op Linkeroever is de achterstand al volledig weggewerkt, op Rechteroever zijn er nog enkele vertragingen, maar alle schepen zijn wel al opnieuw ingepland.

    "Meteen nadat het op- en afvaarverbod gisterenavond na de sleping van het schip was opgeheven, konden onze collega's de schepen die vertraging hadden opgelopen opnieuw inplannen. Op Linkeroever verloopt alles weer normaal, op Rechteroever zijn er her en der nog wel vertragingen", zegt Dirkx. "Maar minder dan 24 uur na het incident is dit een knappe inhaalbeweging geweest."

    Het is nog niet duidelijk hoe het schip vast is komen te zitten. "Nadat het schip door drie sleepbedrijven is losgetrokken, zijn duikers vannacht nog nagegaan of er schade was onder de waterlijn. Dat lijkt niet zo te zijn, dus is er verder onderzoek nodig om te achterhalen waar het technisch defect zich heeft voorgedaan", legt Dirkx uit.

    "Er moet iets zijn misgegaan in de machinekamer, waardoor het schip stuurloos is geworden. De bemanning kon alleen maar toekijken hoe het schip strandde op het slechtst denkbare stuk van de Westerschelde. Nu moet het schip eerst hersteld worden, voor het groen licht kan krijgen om zijn traject verder te zetten."

    "Kosten niet voor haven, maar voor rederij"

    De kosten, door de grote vertragingen gisteren, lopen flink op. Maar daarin zal de Antwerpse haven niet tussenbeide komen, benadrukt Dirkx. "Experten en verzekeringsmaatschappijen moeten dit dossier verder onderzoeken, maar ik ga ervan uit dat er naar de rederij wordt gekeken. Een haven is nooit verantwoordelijk voor een technisch defect aan boord."

    Het exacte kostenplaatje valt moeilijk te berekenen. "Een haven maakt deel uit van een logistieke keten die zich wereldwijd uitstrekt. Daarom ondervinden verschillende havens hinder van het incident gisteren, waardoor de kosten op verschillende plaatsen oplopen. Het is onbegonnen werk om daar nu een bedrag op te plakken, maar het gaat om een aanzienlijke som", zegt Dirkx. "Een schip dat bijvoorbeeld onderweg was naar Hamburg, maar daar door vertraging niet kon aanmeren: dat kost op verschillende plaatsen geld."