Meest recent

    R.I.P. Elvis Presley: dit is zijn grootste hit

    Vandaag herdenken Elvisfans uit de hele wereld op zijn domein Graceland de 40e verjaardag van het overlijden van hun idool. Tijdens een concert, waarop ook de officiële Belgisch-Nederlandse fanclub aanwezig is, passeren zijn grootste hits de revue. Maar vergis u niet: Elvis' meest verkochte en succesvolste nummer is niet per se die populaire hit waar u aan denkt.

    Niet "Suspicious minds", "Lonesome tonight", of "Always on my mind" is Elvis' grootste hit, maar wel "It's now or never", een nummer dat in 1960 werd uitgebracht. "Met kop en schouders is dat tot op vandaag de best verkochte Elvissingle, ook al is het nummer eigenlijk nogal kitscherig", vertelt Marc Hendrickx, die twee biografieën schreef over "The King".

    Dat uitgerekend dit nummer de geschiedenisboeken ingaat als Elvis' grootste succes, is enigszins verrassend. In eerste instantie bekoorde "The King" met meer up-temponummers waarop hij zijn danstalent kon demonstreren. "It's now or never" heeft zijn succes vooral te danken aan de timing, legt Elviskenner Hendrickx uit.

    (lees voort onder de video)

    "Tussen maart 1958 en maart 1960 moest Presley zijn legerdienst vervullen. Na zijn opleiding in Arkansas werd hij naar Friedberg in Duitsland gestuurd, in volle Koude Oorlog, ver weg van familie en fans. Zijn carrière stond noodgedwongen een tijdje on hold, waardoor zijn fans hem begonnen te missen", vertelt Hendrickx.

    "Bij zijn terugkeer dook Elvis meteen de studio in om nieuwe nummers op te nemen, die stuk voor stuk een succes werden. Zowel meezingers "Stuck on you" als "Are you lonesome to-night?" piekten in de hitlijsten. "It's now or never" deed het nog iets beter, misschien vanwege het autobiografische karakter en het bombast? Het was effectief nu of nooit voor hem."

    Die verplichte legerdienst betekende ook in een ander opzicht een boost voor Presleys carrière. "Voor zijn legerdienst was Elvis' imago in naoorlogs Europa en Amerika nogal problematisch. Naar zijn uitdagende muziek luisteren: dat was letterlijk des duivels", aldus Hendrickx. "Door zijn land te dienen, en zich op die manier verantwoordelijk en nederig op te stellen, slaagde Elvis erin om zijn imago fors op te poetsen."

    "Tegelijk begon het economisch in die periode steeds beter te gaan in Europa. Jongeren hadden het financieel beter, en konden voor het eerst zelf platen kopen, in plaats van enkel de collectie van hun ouders te beluisteren. Op die manier is Elvis' populariteit van toen rechtstreeks verbonden met het ontstaan van de jongerencultuur."

    Hits lang na datum

    Als populairste Elvisnummer waagde u misschien een gokje op "Always on my mind". "Maar dat nummer werd eigenlijk pas 9 jaar na zijn release in 1972 een hit voor Willie Nelson. In 1972 was de originele Elvisversie maar een B-kantje in de VS. Nelson maakte er zijn eigen ding van, en dat sloeg wél aan."

    Nog eens tien jaar later, in 1992 werd het nummer opnieuw uitgebracht na de toenmalige Elvisherdenking. "British Telecom gebruikte die versie in een reclamecampagne, en toen was het nummer écht vertrokken. Twee bekende covers, van Pet Shop Boys en Mama's Jasje, hebben het lied daarna nog een boost gegeven in ons land, lang na Elvis' dood. Tijdens zijn carrière viel het succes van dit nummer niet te voorspellen".

    Een ander nummer dat zelfs pas begin 21e eeuw gehoor vond bij een groot publiek, en een dikke hit werd in 2002 is "A little less conversation", in de versie van de Nederlandse dj Junkie XL. "Zo zie je dat écht goede nummers altijd komen bovendrijven, soms pas decennia later in een hedendaags jasje in plaats van als anoniem B-kantje dat geruisloos passeert", besluit Hendrickx.