Meest recent

    Opgepast voor nepnieuws vermomd als artikels van "Le Soir" en "The Guardian"

    Aanhangers van het Kremlin worden ervan verdacht achter een aantal valse nieuwsberichten te zitten die de voorbije maanden werden verspreid op het internet. De valse berichten waren vermomd als artikels van onder meer de Britse krant The Guardian en de Belgische krant Le Soir. Expert Ben Nimmo spreekt van een verontrustende trend.

    In februari 2017 werd op de sociale media een vals artikel van Le Soir verspreid, waarin stond dat de kiescampagne van Emmanuel Macron werd gefinancierd door Saoedi-Arabië. De lay-out van het artikel was zo goed als identiek aan die van Le Soir. Enkel uit de sterk verschillende URL bleek dat het om een vals bericht ging.

    Het bericht van Le Soir is slechts één voorbeeld van een vals nieuwsartikel dat de voorbije maanden op het internet werd verspreid. Eerder verschenen ook nepberichten die afkomstig leken te zijn van de Arabische nieuwszender Al-Jazeera, het Amerikaanse magazine The Atlantic en de Israëlische krant Haaretz.

    Steeds nauwkeuriger

    Door nieuwswebsites na te maken, met een gelijkaardige lay-out en domeinnaam, trachten de makers de berichten zo realistisch mogelijk te laten ogen. Vervolgens worden de berichten op de sociale media verspreid en door - veelal Russische - websites opgepikt. En de makers gaan daarbij steeds nauwkeuriger te werk.

    Zo verscheen eerder deze week een bericht op Facebook dat afkomstig leek te zijn van de website van de Britse krant The Guardian. Daarin beweerde het voormalige hoofd van de Britse geheime dienst MI6 dat Groot-Brittannië achter de Rozenrevolutie van 2003 in Georgië zat. Deze keer werd de domeinnaam zo geloofwaardig mogelijk nagemaakt, met een Turkse ı in plaats van een i in "Guardian".

    Na enkele uren was het valse artikel alweer van het internet weggehaald en ook Facebook heeft alle posts die ernaar verwezen snel verwijderd. Toch kunnen die valse nieuwsberichten een impact hebben, zelfs nadat ze zijn ontmaskerd en verwijderd, waarschuwen experts.

    Pro-Russische propaganda

    Volgens Ben Nimmo, een expert in de verspreiding van valse informatie, zijn er aanwijzingen dat de artikels werden gemaakt en verspreid door aanhangers van het Kremlin. Zo werden verschillende nepberichten vertaald en gepubliceerd door de Russische nieuwswebsite Pravosudija.net en televisiezender REN TV.

    Dat de daders in staat zijn om nieuwswebsites zo goed als identiek na te maken, in plaats van originele websites te hacken, noemt Nimmo een onrustwekkend fenomeen. Voor media-organisaties wordt het namelijk zo goed als onmogelijk om de verspreiding van de berichten te stoppen.

    Facebook heeft alvast bekendgemaakt dat het stappen zal ondernemen om de verspreiding van valse nieuwsberichten tegen te gaan. Zo zullen er advertenties verschijnen met tips om nepnieuws te herkennen en zal het, alvast in Duitsland en Frankrijk, gemakkelijker worden om berichten te rapporteren.