Meest recent

    Nederlandse truckers: "Belgische kilometerheffing blijft falen"

    Nederlandse vrachtwagenchauffeurs blijven grote problemen hebben met de Belgische kilometerheffing. Dat zegt sectorfederatie Logistiek en Transport Nederland (TLN) aan het NOS Radio 1 Journaal. "Het systeem werkt niet optimaal en daardoor krijgen Nederlandse transporteurs onterecht honderden boetes."

    Sinds 1 april vorig jaar moeten alle vrachtwagens die via de grote verkeersassen door ons land rijden een kilometerheffing betalen. Ook buitenlandse vrachtwagens vallen onder die regeling.  De transporteurs moeten daarvoor een toestel in hun vrachtwagens installeren dat hun traject in ons land registreert. Daarna krijgen ze automatisch een factuur toegestuurd. "Maar de toestellen werken niet altijd zoals het hoort", zegt Arthur van Dijk, voorzitter van TLN, "en onze chauffeurs kunnen dat niet zien. Daardoor rijden ze dus soms nietsvermoedend door België, denkend dat alles in orde is, en krijgen ze achteraf toch een boete."

    Het regent boetes, sommige bedrijven hebben al tot 70.000 euro betaald

    Arthur van Dijk (TLN)

    Volgens Transport en Logistiek Nederland hebben al een honderdtal transportbedrijven onverwacht boetes in de bus gekregen. "Als je door België rijdt met een toestel dat niet werkt, krijg je meteen een boete van 1.000 euro. En die moet meteen betaald worden", legt uit Van Dijk uit. "Er zijn intussen al honderden boetes uitgedeeld. We zien de laatste tijd echt excessen, er zijn bedrijven die al tot 70.000 euro boetes betaald hebben." Veel van die bedrijven hebben al een bezwaarschrift ingediend, maar dat haalt volgens TLN niets uit.

    "Aangeschoten wild"

    TLN heeft nu aan de Nederlandse minister van Infrastructuur Schultz gevraagd om in te grijpen. "We hebben haar gevraagd om contact op te nemen met haar Belgische collega's", verduidelijkt Arthur van Dijk, "want nu lijken Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in België net aangeschoten wild. We willen in de eerste plaats dat de inning van de boete wordt uitgesteld als je bezwaar maakt. En dat België werk maakt van een systeem dat goed werkt."

    Viapass verbaasd

    Viapass, dat de toestellen om de kilometerheffing te registreren beheert, vindt de kritiek van TLN vreemd. "Onze meettoestellen in de vrachtwagens werken wel naar behoren", zegt Viapass aan VRT NWS. Volgens het bedrijf is het voor de gebruiker wel duidelijk wanneer er een probleem is met het toestel. "Voor de zomer is er al contact geweest met TLN om de problemen te bespreken", laat Viapass nog weten.