Meest recent

    BELGA

    Dit vergeten jullie het vaakst in stations of op de trein

    Pendelaars laten jaarlijks meer dan 30.000 voorwerpen achter in stations of in de trein. Minder dan de helft van die voorwerpen vindt zijn weg terug naar de eigenaar. Daarbij gaat het voornamelijk om reistassen, portefeuilles en zelfs dure gsm’s. 

    Vorig jaar werden maar liefst 32.556 voorwerpen achtergelaten in de Belgische stations en treinen. Toch is er de voorbije jaren een neerwaartse trend te bespeuren. Zo is het aantal met ongeveer 1.000 per jaar verminderd. Ten opzichte van 2012 werden vorig jaar zelfs 5.000 voorwerpen minder achtergelaten. 

    Top 10 gevonden voorwerpen (2016)

    • Reistas / rugzak/ sportzak
    • Gsm
    • Portefeuille
    • Vest / trui / gilet / sweater
    • Plastic zak / kleren
    • Valiezen
    • Pet / hoed …
    • Sleutels
    • Halsdoek …
    • Handtas / toiletzak / beautycase

    Uit de top 10 van gevonden voorwerpen blijkt dat reizigers voornamelijk alledaagse spullen verliezen. Het gaat dan voornamelijk om losse kledingstukken en bagage. Opvallend is dat gsm’s op de tweede plaats staan. Dat zijn namelijk duurdere voorwerpen waaraan velen erg gehecht zijn. 

    Voorwerp verloren, wat nu?

    Wie een voorwerp verliest, kan online of aan het loket een formulier invullen. Op dat formulier moet de eigenaar een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving geven van het voorwerp. Is er een match, dan wordt de eigenaar gecontacteerd. “Hoe preciezer de omschrijving van het voorwerp, hoe meer kans dat het voorwerp wordt gevonden”, zegt Bart Crols van NMBS.

    Eigenaars hebben 50 dagen de tijd om verloren spullen op te halen. Is de termijn verstreken, dan schenkt de NMBS de gevonden voorwerpen aan de vzw Spullenhulp. In de afgelopen zes jaar heeft de NMBS meer dan 150.000 spullen gedoneerd aan de vzw. De niet-opgeëiste spullen worden vervolgens door de vzw gesorteerd en verkocht. Met de opbrengst financiert Spullenhulp zijn sociale acties. 

    Maar dat betekent ook dat erg weinig voorwerpen terug bij de eigenaar terechtkomen. Volgens de NMBS ligt de verantwoordelijkheid hier ook bij de eigenaar zelf. “Je zal, gezien de aard van deze voorwerpen, merken dat niet iedereen de moeite zal nemen om het verloren voorwerp als verloren aan te geven. Daarnaast weten heel wat mensen niet waar of zelfs of ze iets hebben verloren”, aldus Bart Crols.