Meest recent

    De # is een tiener: enkele onvergetelijke momenten op een rij

    Historisch, zo kunnen we een tweet van 23 augustus 2007 het best omschrijven. De Amerikaanse computerprogrammeur Chris Messina gebruikte toen voor de allereerste keer een # op Twitter. Precies 10 jaar later kunnen we ons de sociale media zonder hashtags niet meer voorstellen.

    "Wat zouden jullie ervan vinden om # (hekje) te gebruiken voor groepen?", luidt de tweet van Messina. Het antwoord van de digitale wereld op die vraag spreekt boekdelen. Dagelijks doen er 125 miljoen hashtags de ronde op Twitter en ook op Instagram en in mindere mate op Facebook delen we # met elkaar.

    Als Chris Messina de "ontdekker" van de hashtag wordt genoemd, dan is zijn landgenoot Nate Rimmer de eerste geweest die danste op de golven van het prille succes. Twee maanden na de tweet van Messina begon hij met het tweeten van berichten over de bosbranden in Californië. En al die tweets hadden één constante: ze bevatten allemaal #sandiegofire.

    In 2009 plaveide Twitter zelf de weg naar het succes van de hashtags. Het werd mogelijk om hyperlinks toe te voegen aan de hashtags, zodat je erop kan klikken. Nog een jaar later werden de hashtags gebruikt om allerlei onderwerpen te bundelen. Populaire onderwerpen werden dan trending topics genoemd.

    In 2011 werd de hashtag omarmd door Instagram. Voor de gebruikers is het sindsdien een koud kunstje om met behulp van de hashtags het netwerk te doorzoeken. In 2013 ging ook Facebook voor de bijl. De meeste profielen op Facebook zijn niet-openbaar en bijgevolg alleen te zien voor "vrienden". Wat maakt dat het hashtagsucces op Twitter en Instagram minder zichtbaar is op het grootste sociale medium.

    Hashtags om nooit te vergeten

    • #FollowFriday of #FF is een van de populairste hashtags. In de begindagen werd die hashtag gebruikt om reclame te maken voor andere mensen op het sociale medium. Deze hashtag heeft intussen de kaap van het half miljard gebruikers overschreden.
    • #NowPlaying of #np is nog zo'n veelgebruikte hashtag. Hij geeft aan naar welke muziek op dat moment wordt geluisterd. De eerste keer was dat het liedje "Open your heart" van Lavender Diamond.
    • #Foodporn passeert vaak de revue op Instagram. Voedsel dat er bijna té goed uitziet om op te eten, wordt gefotografeerd en krijgt dan die hashtag mee.
    • #Noticias werd in debuutjaar 2007 het vaakst gebruikt, volgens Twitter zelf 9.000 keer. #BTSBBMMAS staat voorlopig aan de leiding in 2017. Hij verwijst naar de overwinning van muziekgroep BTS op de Billboard Music Awards. Om u een idee te geven van de populariteit van de hashtag: hij werd al 300 miljoen keer gebruikt.
    • #BlackLivesMatter begon als hashtag op Twitter en mondde uit in een internationale beweging die mensen samenbrengt in hun strijd tegen de ongelijkheid van zwarten.
    • #TheDress heeft dan weer alles te maken met de kleuren van een jurk. Het debat over die kleuren woedde in alle hevigheid in 2015. Nog steeds zijn er blauw-zwarte kampen en wit-gouden kampen.
    • Een jaar eerder was het de beurt aan #IceBucketChallenge om de wereld te veroveren. Miljoenen mensen goten een emmer koud water over zich uit. En dit allemaal voor het goede doel: de strijd tegen ALS.