Meest recent

    Niet enkel passagiers zijn slachtoffers van staking op Brussels Airport

    Niet enkel passagiers hebben hinder ondervonden tijdens de staking van de bagageafhandelaars van Swissport. Zo hebben de luchtvaartmaatschappijen en het vrachtverkeer ook last van de staking. En wat met lijken die gerepatrieerd moeten worden?

    De staking begon gisterenochtend bij de ochtendploeg van Swissport. Zowel het laden als het lossen van de vertrekkende en aankomende vluchten werd stilgelegd. Oorzaak was de te hoge werkdruk en volgens de vakbonden ook verouderd materieel. Swissport behandelt ongeveer 60 procent van de vluchten op Zaventem, onder meer die van de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines.  

    Wat met de luchtvaartmaatschappijen?

    Tijdens een staking gaan mensen meteen aankloppen met hun vragen bij de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vliegen. Dat ondervond ook Brussels Airlines. “We hebben niet echt klachten binnengekregen van passagiers. Wel veel vragen die we zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Zo kregen we de vraag van iemand die momenteel op een cruiseschip verblijft en zijn bagage nog niet heeft ontvangen. Nu proberen we een oplossing hiervoor te vinden, door te bekijken in welke havens het schip halt houdt. Van zodra we dit weten, vliegt de bagage meteen mee naar de desbetreffende haven”, ”, zegt Geert Sciot van Brussels Airlines. 

    “We geven nu voorrang aan intercontinentale vluchten en vakantievluchten. Mensen die in een ander continent verblijven zoals bijvoorbeeld Afrika, hebben daar niet dezelfde faciliteiten als wij kennen. Daarom is het belangrijk dat ze hun bagage zo snel mogelijk krijgen. Ook vakantiebestemmingen krijgen voorrang, want mensen die op vakantie verblijven met kinderen waar het dertig graden is, hebben ook nood aan hun bagage”, zegt Sciot nog.

    Het is niet makkelijk voor de luchtvaartmaatschappij om alles te coördineren, want niet enkel bagages komen later aan bij de mensen, ook vrachtladingen. “Net als bij de bagages voor passagiers, bekijken we wat prioritair is en wat niet. De spullen die snel naar een bepaalde bestemming moeten, zoals bijvoorbeeld medische goederen, krijgen voorrang”, zegt Sciot.

    Sciot zegt ook dat ze kunnen rekenen op hulp van andere luchtvaartmaatschappijen die hen helpen om bagages zo snel mogelijk bij de mensen te bezorgen. Het gaat enkel om luchtvaartmaatschappijen die lid zijn van International Air Transport Association (IATA), dit is een handelsorganisatie die een goede samenwerking garandeert tussen alle aangesloten luchtvaartmaatschappijen. De samenwerking moet zorgen voor veilige, betrouwbare luchtvaartdiensten en economische voordelen.  

    “Eigen personeel ingezet”

    Brussels Airlines heeft ook zelf personeel ingezet om bagage te lossen en te laden uit vliegtuigen om de hinder zo veel mogelijk te beperken. “Dit gebeurde op vrijwillige basis door personeel van Brussels Airlines. Zo waren er bijvoorbeeld mensen van het marketingteam aanwezig die bagage hielpen uitladen uit vliegtuigen”, zegt Sciot.

    Wat met lijken die gerepatrieerd moeten worden?

    De lijken die gerepatrieerd moesten worden zijn allemaal vertrokken naar het land waar ze naartoe moesten, maar met vertraging. Voor de mensen die voor het Mortuary van Brussels Airport werken betekent dit dat ze alles tot drie maal toe moeten controleren en zorgen dat de lijken met de juiste vlucht vertrekken.

    Momenteel heeft het Mortuary van Brussels Airport geen klachten binnengekregen nadat verschillende vliegtuigen vertragingen opliepen. “De families zijn wel teleurgesteld, maar we proberen ze zo goed mogelijk te begeleiden en informatie te verstrekken. We moeten ervoor zorgen dat alles juist en efficiënter wordt opgevolgd”, zegt Plas. Het Mortuary van Brussels Airport heeft hierdoor wel wat extra werk, maar de vertragingen vallen nog goed mee volgens Plas.