Meest recent

    Afbraak Ford Genk begonnen, nieuwe site moet 2.500 jobs opleveren

    Vandaag is de afbraak van de oude fabriek van Ford Genk begonnen. De gebouwen en installaties gaan tegen de vlakte om plaats te maken voor een nieuwe bedrijvenzone. Transportbedrijf H.Essers is een van de bedrijven die zich er zullen vestigen. Er zullen 2.500 tot 3.000 jobs gecreëerd worden, zegt minister van Economie Philippe Muyters (N-VA): “Dit geeft een nieuwe boost voor Genk en Limburg”.

    Eind 2012 werd aangekondigd dat Ford Genk, de grootste werkgever in de provincie, zijn deuren zou sluiten in 2014 en dat dus 6.000 werknemers zouden worden ontslagen. Nadat er een halve eeuw lang Fords van de band waren gerold, werd de productie naar Valencia overgeheveld. 

    Nieuwe economische toekomst

    Nu is de grote afbraak van de gebouwen op de site begonnen. Ruim 40 hectare aan gebouwen en installaties gaat weldra tegen de vlakte. “Pas sinds 31 december 2015 zijn we eigenaar van de site en vandaag, anderhalf jaar later, maakt de oude fabriek plaats voor een nieuwe economische toekomst op de terreinen van Ford Genk”, zegt minister Muyters. In samenwerking met de projectpartners zal de ambitie om 2.500 tot 3.000 nieuwe jobs te creëren kunnen worden waargemaakt, voegt hij eraan toe.

    Op de B-zone komt er met het consortium Genk Green Logistics een logistiek park gefocust op bedrijven in de e-commerce en de slimme maakindustrie. H.Essers en Haven Genk NV vestigen zich aan de waterkant, in zone C. Essers pompt  75 miljoen euro in een nieuw magazijn dat 420 nieuwe jobs moet creëren, schreef Het Belang van Limburg eind juni. 

    Meer vervoer via waterweg

    Dankzij de uitgebreide transportmogelijkheden moeten er bovendien elke maand 1.800 vrachtwagens van de baan verdwijnen. Samen met Haven Genk NV zou Essers 130.000 containers extra per jaar via de waterweg vervoeren. “De bedrijven die zich hier vestigen zien de sterke troeven van de binnenvaart. Ze ondernemen hier in Genk dan ook pal naast de watersnelweg”, zegt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv.

    “Dat de site nauwelijks 30 maanden na de sluiting van Ford al een nieuwe invulling krijgt is fantastisch. De eerste jobs kunnen in de eerste helft van 2018 al worden ingevuld”, zegt burgemeester Wim Dries (CD&V) tevreden. “Deze herontwikkeling luidt een mooie nieuwe toekomst in voor deze site en voor de werkgelegenheid in Genk en Limburg.” De voltooiing van de werken wordt verwacht in december 2018.