Meest recent

    AP

    Het nieuwe wapen in de strijd tegen terreur: het straalkanon?

    Na Nice, Zweden, Londen, Parijs en recent ook Barcelona dringt de vraag zich meer en meer op: kunnen we terreuraanvallen met auto’s, bestelbusjes of vrachtwagens tegenhouden? Misschien is het straalkanon wel dé oplossing. Het principe is eenvoudig: via elektromagnetische straling worden de autocomputers in de war gestuurd, waardoor de auto stilvalt. Maar kan het ook in de praktijk? 

    Terreuraanvallen met auto’s, bestelbusjes of vrachtwagens: het begint een triest patroon te worden. Nice, Zweden, Londen, Parijs, en nu Barcelona: het rijtje van terreuraanslagen met auto’s groeit. Het grote probleem is dat we ons daar moeilijk tegen kunnen wapenen, vertelde VRT-oorlogsjournalist Rudi Vranckx na de recente aanslag in Barcelona. "Iedereen kan een busje huren of een auto nemen en op pad gaan. Je hebt geen training nodig als extremist, je hoeft in principe geen voorbereiding of organisatie. Dit is erg moeilijk te stoppen."

    Toch wordt er koortsachtig gezocht naar een manier om te verhinderen dat voertuigen op mensenmassa’s inrijden. En misschien is technologie – en dan meer bepaald het straalkanon – wel dé oplossing. Het principe is eenvoudig: het straalkanon deactiveert via elektromagnetische straling de computers in een auto, waardoor de wagen abrupt stilvalt. (Lees verder onder grafiek).

    Alleen maar toekomstmuziek?

    Hoe realistisch is het scenario dat een straalkanon auto’s – en zo mogelijk ook terreuraanslagen – kan stoppen? Er hebben al een aantal proefprojecten gelopen, en de Europese Commissie investeert volop in de experimenten. Een voorbeeld: het project Savelec dat vorig jaar afliep. Het doel? Een manier vinden om oncontroleerbare voertuigen te stoppen door elektromagnetische middelen. Oorspronkelijk was het de bedoeling met het straalkanon bankovervallers en drugdealers te stoppen, maar meer en meer verschuift de focus naar terrorisme. Men experimenteert overigens niet alleen op de grond, maar ook in de lucht. Zo is er bijvoorbeeld het project Aeroceptor dat drones moet tegenhouden. 

    Projectleider Martinez Vázquez heeft in Die Zeit het straalkanon alvast toegejuicht: "We zijn erin geslaagd een prototype te ontwikkelen dat in staat is auto’s vanop een afstand te stoppen." De onderzoekers keken daarnaast ook naar mogelijke bijwerkingen. De eindconclusie? "Waarschijnlijk is er geen gevaar door de straling en zullen materialen aan boord van de auto niet ontploffen."

    Of er ook plannen in België zijn? Voorlopig niet, zo stelt de federale politie in De Standaard. "Op dit moment loopt er geen aankoopdossier voor zo’n elektromagnetische machine, maar we wachten analyses uit de buurlanden af."

    Principe is eenvoudig, uitwerking iets moeilijker

    Het principe mag dan wel eenvoudig zijn, de uitwerking is iets moeilijker. Dat zegt Mark Pecqueur, docent autotechnieken aan de Thomas More Hogeschool in "De ochtend" op Radio 1. "Er zijn strenge normen om te voorkomen dat iemand de computers kan beïnvloeden door elektromagnetische straling. In sé wil je dat ook niet, want dat bekent dat de werking van je wagen verstoord zou kunnen worden wanneer je bijvoorbeeld onder een sterke gsm-mast rijdt. Je wil ook niet dat terroristen wagens kunnen overnemen."

    Kan het? "Ja", bevestigt Pecqueur, "maar dan moet je heel krachtige stralen gebruiken, die niet ongevaarlijk kunnen zijn voor mensen met pacemakers en dergelijke."

    Het is en blijft een moeilijk evenwicht, besluit Pecqueur. "Op dat vlak is het te vergelijken met cybersecurity waar veel in wordt geïnvesteerd, maar waar hackers toch nog in slagen om het internet af en toe plat te leggen." Hoe dan ook is het volgens hem niet iets dat klaar ligt op de plank en dat morgen gebruikt kan worden.