Meest recent

    De zomerhype bij kinderen: slijm maken

    Slijm is al enkele jaren populair bij kinderen, maar zelf het goedje maken is nu de echte hype. Bekende vloggers zoals Zita Wauters en de Nederlandse MeisjeDjamila maken de trend alleen maar populairder door in YouTube-filmpjes te tonen hoe het moet. 

    In speelgoedwinkels kan je al heel lang kant-en klare slijmpotjes kopen. Maar anno 2017 is het een trend om zelf slijm te maken in allerlei kleuren en vormen. De ingrediënten voor het plakkering mengsel lopen uiteen van lijm,  baking soda, maïzena, lenzenvloeistof tot scheerschuim. Glitters en kleurstoffen zorgen voor de finishing touch. 

    Op sociale media krioelt het intussen van de slijm-video's. Hoe je slijm maakt en wat je er allemaal mee kan doen, wordt er in detail uitgelegd. Naast Zita Wauters heeft ook de bekende Nederlandse vlogster MeisjeDjamila verschillende "slime-video's". In haar recentste filmpje maakt ze slijm met haar oma. Maar de video waarin ze "glow in the darkslijm" maakt is het populairst onder haar volgers. Het werd al meer dan 1,5 miljoen keer bekeken. 

    De best scorende slime-video is die van een Turkse papa met zijn twee kinderen. Samen vullen ze een badje met veertig liter blauw slijm. De video is intussen al meer dan 33 miljoen keer bekeken.

    Slijm is big business

    Slijm maken is niet alleen fun, het brengt voor sommigen ook op. De 23-jarige Amerikaanse Karina Garcia plaatste verschillende slijmfilmpjes op YouTube. Met de video's verdiende ze al zo'n  200.000 euro. Intussen is Karina uitgegroeid tot een echte slijmexpert en schreef ze alles neer in een boek.

    Ook de 13-jarige Theresa Nguyen uit Texas weet geld te slaan uit de hype. Op haar site rad.slime verkoopt ze zelfgemaakt slijm, wat de 13-jarige zo'n 2500 euro per maand oplevert.

    Bij ons is het maken van slijm intussen ook een rage.  Zo zagen ze in hobbywinkel De Banier de verkoop van slijm-ingrediënten als lijm, glitters en kleurstof de voorbije periode stijgen. Ook bij winkelketen Action was de vraag naar lijm in de zomervakantie groot. "Het is duidelijk dat slijm maken een trend is in België, al is de vraag naar schoolartikelen de laatste dagen wel groter", zegt een woordvoerder van de Nederlandse winkelketen.