Meest recent

    Fox News trekt zich uit Verenigd Koninkrijk terug

    Fox News schrapt de uitzendingen in het Verenigd Koninkrijk. Dat meldt moederbedrijf 21st Century Fox dat lage kijkcijfers als belangrijkste reden aanhaalt.

    Het is over en uit voor Fox News in het Verenigd Koninkrijk. Gisteren om 16 uur zijn de uitzendingen stopgezet, officieel omdat te weinig Britten naar de conservatieve Amerikaanse nieuwszender keken.

    "Fox News is op de Amerikaanse markt en een Amerikaans publiek gericht", zegt moederbedrijf 21st Century Fox dat in handen is van mediamagnaat Rupert Murdoch en zijn zonen. "Hierdoor haalt het slechts een paar duizend kijkers per dag in het Verenigd Koninkrijk. Daarom hebben we geconcludeerd dat het niet in ons commercieel belang is om Fox News te blijven aanbieden in het Verenigd Koninkrijk."

    Mogelijk heeft de beslissing een en ander te maken met het voornemen van 21st Century Fox om Sky over te nemen, een van de grootste mediabedrijven van het Verenigd Koninkrijk.

    Murdoch heeft nu al een aanzienlijk belang in Sky en de Britse mediawaakhond vreest dat een totale overname het evenwicht in het Verenigd Koninkrijk zal verstoren. Zo controleert Murdoch onder meer de grote kranten The Sun, The Times en The Sunday Times. Door te kappen met Fox News in het Verenigd Koninkrijk kan hij critici te mond snoeren.

    Fox News is halfweg de jaren 90 opgericht in de VS en profileert zich als een rechtsconservatieve nieuwszender die vaker wel dan niet de Republikeinen steunt. Het is een van de meest bekeken nieuwszenders in de VS.