Meest recent

    2007 Anwar Hussein

    De dood van Diana: een tragisch ongeval, voer voor complottheorieën

    Een banaal ongeval? Nee, dat kan niet het leven gekost hebben aan Diana, prinses van Wales. Althans zo redeneren complotaanhangers al sinds de dag dat Diana stierf, 20 jaar geleden. Verschillende Britse en Franse officiële onderzoeken hebben die complottheorieën in de loop van de jaren van tafel geveegd. Maar desondanks blijven complottheoristen – Mohamed Al Fayed, de steenrijke vader van Diana’s vriend Dodi, op kop – geloven dat Diana werd vermoord in opdracht van de koninklijke familie. 

    “Diana was zwanger en ging trouwen met Dodi”

    Lady Di was zwanger en ging trouwen met Dodi. Een schande die het Britse koninklijke huis niet wou dragen en dus aan de geheime dienst de opdracht gaf om Diana te vermoorden. Dat is in een notendop wat de vader van Dodi al 20 jaar beweert.

    Een aantal zaken zouden in die richting moeten wijzen. Zo kocht Dodi Al Fayed op 30 augustus 1997 inderdaad een ring bij de chique juwelier Repossi aan de Place Vendôme in Parijs. De ring maakte deel uit van de collectie “Tell me Yes”. Vader Al Fayed kreeg daarnaast naar eigen zeggen op de avond van de crash een telefoontje van Diana waarin ze hem aankondigde dat ze zwanger was. Enkele uren na haar dood werd het lichaam van Diana ook gebalsemd. Volgens Mohammed Al Fayed gebeurde dat tegen de Franse wetgeving in, om een zwangerschapstest onmogelijk te maken.

    Maar het Britse politierapport naar de dood van Diana – dat eind 2006 gepubliceerd werd – is formeel: er is geen enkel wetenschappelijk of anekdotisch bewijs dat Diana zwanger was. En de balseming gebeurde volgens het boekje. Wat betreft de ring: volgens het rapport wijst alles er op dat het geen verlovingsring was, maar een gewoon cadeau. “De Prinses van Wales had niet te intentie om zich te verloven met Dodi Al Fayed.”

    1997 AP

    “De mysterieuze witte Fiat”

    Forensisch onderzoek op het autowrak toonde aan dat de Mercedes van Diana net voor de crash in de tunnel lichtjes in contact was gekomen met een witte Fiat Uno. Franse speurders hebben daarna liefst 4.668 voertuigen getraceerd die aan de beschrijving voldeden, maar de Fiat en zijn bestuurder werden nooit formeel geïdentificeerd.

    Wie destijds een witte Fiat had, was James Andanson, een persfotograaf die in de zomer van 1997 Diana verschillende keren had gefotografeerd. Volgens Mohamed Al Fayed is het duidelijk: Andanson was ingeschakeld door de veiligheidsdiensten om Diana van de weg af te rijden. De mysterieuze dood van Andanson enkele jaren later voedde die theorie nog meer: werd hij vermoord omdat hij te veel wist?

    De Fiat van James Andanson kwam inderdaad prominent voor in het Franse onderzoek. Maar de speurders concludeerden overtuigend dat de man op het moment van de crash thuis was, zo’n 300 kilometer ten zuiden van Parijs. Bovendien: wie zou een moordopdracht uitvoeren met zijn eigen wagen? Het onderzoek naar zijn dood enkele jaren later wees dan weer op zelfmoord.

    Naast Andanson dook ook een tweede Fiat-eigenaar op in het onderzoek: de Vietnamees Le Van Thanh, destijds een bewakingsagent die in de nacht van 30 op 31 augustus 1997 van zijn werk naar huis reed. De Franse speurders vonden uiteindelijk niet genoeg bewijs en zelf heeft de man altijd ontkend. Verschillende Franse en Britse onderzoeksjournalisten kwamen evenwel later tot de conclusie dat de mysterieuze witte Fiat Uno wel degelijk die van Van Thanh was. Geen geheim agent in een moordcomplot, louter een gewone passant op de verkeerde plaats op het verkeerde moment.

    2003 Getty Images

    “Chauffeur Henri Paul werkte in opdracht van MI6”

    Het was Henri Paul, veiligheidschef van het Ritz-Hotel, die achter het stuur zat die fatale nacht en Diana en Dodi de dood inreed. In zijn bloed werden sporen van alcohol gevonden ver boven de limiet van wat toegestaan is. Bovendien reed hij veel te snel. Een banaal ongeval doordat Henri Paul de controle over het stuur verloor?

    Mohamed Al Fayed gelooft het niet. Hij stelt dat Henri Paul helemaal niet dronken was, maar doelbewust de auto deed crashen. Zijn bloedstalen zouden verwisseld geweest zijn met iemand die aan koolstofmonoxidevergiftiging was gestorven. Volgens Al Fayed werkte Henri Paul in opdracht van de Britse geheime dienst MI6. De vader van Dodi baseert zich daarvoor op verklaringen van een ex-agent van MI6 die beweerde dat hij de naam van een veiligheidschef van het Ritz in Parijs heeft gezien in documenten van de geheime dienst. Bovendien had Henri Paul aardig wat cash op zak op het moment van het ongeval.

    Maar ook dat is uiteindelijk weerlegd in officiële rapporten. Een eerste bloedstaal van Henri Paul wees inderdaad op ongewoon hoge concentraties koolstofmonoxide. Maar dat eerste staal – zo staat te lezen in het rapport van het Britse politieonderzoek – was niet betrouwbaar genoeg. In een tweede staal zijn veel lagere concentraties gevonden. En hoewel Henri Paul inderdaad geen uiterlijke tekenen van dronkenschap vertoonde, hebben getuigen hem die avond wel degelijk zien drinken. Per slot van rekening werd niet meer verwacht dat Diana en Dodi nog moesten worden vervoerd later die avond. Daarnaast bleken de beweringen van de ex-MI6-agent niet betrouwbaar.

    2008 scottbaker-inquests.gov.uk

    De conclusies van de officiële onderzoeken: een ongeval

    Er zijn verschillende officiële onderzoeken gevoerd naar wat er gebeurd is op 31 augustus 1997 in die Parijse tunnel even na middernacht. Zowel de Franse speurders als het Britse politieonderzoek kwamen respectievelijk in 1999 en 2006 tot dezelfde conclusie: de dood van Diana was een tragisch, maar banaal ongeluk. Het Franse onderzoek wijst daarvoor expliciet met een beschuldigende vinger naar chauffeur Henri Paul.

    Er kwam ook nog een Brits gerechtelijk "inquest". De jury daarvan concludeerde in 2008 dat Diana niet werd vermoord door MI6, maar het slachtoffer is geworden van “onrechtmatige doodslag door grove nalatigheid” van chauffeur Paul en van achterliggende bestuurders. Tot grote ontgoocheling van Mohamed Al Fayed. "Op een dag zal de waarheid boven komen", blijft hij tot vandaag hardnekkig volhouden.    

    AP1997