Meest recent

    Belga

    Stationsloketten minder lang open

    In 33 stations gaat de NMBS snoeien in de openingsuren van de loketten. Op minder drukke momenten, zoals de namiddag en het weekend, zullen de loketten daar gesloten blijven. De NMBS zegt dat er in die stations té weinig volk naar de loketten komt op die momenten. 

    De aanpassing gaat in op 2 oktober. In 11 stations blijven de loketten vanaf dan helemaal dicht tijdens het weekend. Dat zal onder meer zo zijn in Eeklo, Liedekerke en Menen. Op andere plaatsen, zoals in Heist-op-den-Berg en Izegem, gaan de loketten op weekdagen dicht in de namiddag. 

    Volgens de NMBS heeft dat alles te maken met de manier waarop reizigers tegenwoordig hun treinticket kopen. Woordvoerder Bart Crols: "De klant kiest heel duidellijk voor de automaten en voor digitale treintickets. Daardoor komt er op sommige plaatsen nog zo weinig volk naar de loketten, dat het niet meer aanvaardbaar is om ze de hele tijd open te houden."

    Volgens de NMBS worden er door de maatregel geen mensen ontslagen. "Loketbedienden die met pensioen gaan, zullen niet vervangen worden. Andere mensen zullen we voor andere taken inzetten, bijvoorbeeld om informatie te verstrekken aan de reizigers," zegt Crols. Dit jaar gaan er bij de NMBS enkele tientallen loketbedienden met pensioen. 

    De ticketautomaten van de NMBS waren lang een bron van ergernis bij veel reizigers, omdat ze lang niet altijd goed werkten. Maar volgens de NMBS zijn die problemen grotendeels van de baan. Bijna de helft van de treintickets in ons land wordt aan een automaat gekocht. 

    Het is een stap achteruit in de dienstverlening aan de klant.

    Trein Tram Bus

    Trein Tram Bus is niet tevreden

    De reizigersorganisatie Trein Tram Bus is niet blij met de beslissing van de NMBS, en zegt dat oudere reizigers in de kou blijven staan als de loketten vaker dicht blijven: "Het oudere publiek is niet zo gewend om met automaten of met websites om te gaan, en bovendien hebben die mensen ook vaak advies nodig over welk ticket zij best kopen. Wij vinden dat spijtig, het is een stapje achteruit in de dienstverlening aan de klant."