Meest recent

    Maak van onze jongeren Marsreizigers

    Drie IT-topmanagers willen naar aanleiding van het nieuwe schooljaar een oproep plaatsen rond het educatief aanbod vandaag de dag. Dat evolueert immers veel trager dan technologie. Hun vraag? Integreer digitale opleidingen op een speelse manier, ondersteun scholen en leerkrachten die vandaag al inspanningen leveren, overkoepel de verschillende initiatieven van vrijwilligers en gebruik de technologische en digitale expertise die al aanwezig is. Alle drie zijn zelf bereid de handschoen op te nemen en hun expertise te delen op de schoolbanken.

    opinie
    Jeroen Van Godtsenhoven, Thierry Geerts en Bob Vanstraelen
    Jeroen Van Godtsenhoven is Managing Director SAS Belux, Thierry Geerts is Country Manager voor Google in België, Bob Vanstraelen is Area Vice President Benelux SalesForce

    Volgens recente berichten komen er in België het volgende decennium 1 miljoen extra jobs voor hoogopgeleiden bij. Maar liefst 40 procent van die jobs zijn bovendien nieuwe jobs. Volgens arbeidsmarktspecialisten zullen we genoodzaakt zijn om een groot deel van de nodige arbeidskrachten in het buitenland te gaan zoeken. Blijkbaar slaagt België er niet in om voldoende lokaal talent klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van de toekomst.  Leren onze jongeren de vaardigheden die nodig zijn om robots te programmeren, zelfrijdende auto’s te ontwikkelen of een expeditie naar Mars voor te bereiden? Om die uitdagingen aan te kunnen, volstaat het niet om een mail te kunnen sturen of een tekstverwerker te kunnen gebruiken.
    (Lees verder onder foto)

    School evolueert trager dan de technologie

    Toch ontbreekt het niet aan goede bedoelingen - zowel bij leerkrachten, scholen, vrijwilligersorganisaties en het bedrijfsleven. Een hele resem initiatieven zagen de afgelopen jaren het licht. CoderDojo leert jongeren programmeren, het online SCRATCH-platform maakt eenvoudig en creatief programmeren mogelijk voor kinderen en jongeren tot zelfs bedrijven die werknemers ter beschikking stellen om opleidingen te geven.


    Ondanks alle goede bedoelingen en voluntarisme is het hoog tijd voor een geïntegreerde aanpak. Het educatief aanbod evolueert immers veel trager dan de technologie - laat staan de verwachtingen voor morgen. Softwarepakket A, B of C of technologie X, Y of Z is allicht binnen enkele jaren al achterhaald. Leerlingen hebben dan ook niet alleen nood aan technische kennis maar ook aan creativiteit, mentale wendbaarheid en kritisch denken. Niet alleen zijn die vaardigheden hoognodig in een razendsnel evoluerende wereld die op ons afkomt - het zijn vaardigheden die ontwikkeld worden door interactie met technologie. Er is bovendien ook een belangrijk sociaal argument. Iedereen die met technologie vertrouwd is, verhoogt drastisch zijn of haar kansen op de arbeidsmarkt. Door technologische sessies in het leerplan op te nemen, zorgen we ervoor dat geen enkele leerling de boot mist. De nodige hardware en software zijn vandaag spotgoedkoop, dus dat kan geen showstopper zijn.
    (lees verder onder foto)

    Jong talent op onze schoolbanken

    De digitale wereld heeft vooral nood aan creativiteit en skills. Het aantrekken van buitenlands talent heeft zeker en vast meerwaarde, maar toch moeten we vandaag volop inzetten op het jonge talent op onze schoolbanken. De bouwstenen zijn allemaal voorhanden: de digitale knowhow, de stevige talenkennis én het kwalitatief onderwijs. Het ontbreekt ons niet aan een visie en wil, maar aan een duidelijke beslissing en een gestructureerd kader om elk kind volop te laten proeven van technologie en zo hun passie aan te wakkeren.

    Oproep: integreer digitale opleidingen op een speelse manier in het leerpakket vanaf 1 september 2018.

    Vandaar ook onze gezamenlijke oproep: integreer digitale opleidingen op een speelse manier in het leerpakket vanaf 1 september 2018, ondersteun scholen en leerkrachten die vandaag al inspanningen leveren, overkoepel de verschillende initiatieven van vrijwilligers en gebruik de technologische en digitale expertise die vandaag in België reeds aanwezig is. Wij zijn alvast bereid om de handschoen op te nemen en onze expertise te delen op de schoolbanken. Laten we niet langer talmen, want daarvoor is de opleiding van onze kinderen veel te belangrijk. Laat ons België helpen om de 1 miljoen toekomstige vacatures in te vullen met hoogopgeleid talent van hier. Maak van het jong talent op onze schoolbanken de Marsreizigers van morgen. 

    ______

    VRT NWS wil een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen, publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.