Meest recent

    ACOD: "Een van de uitwassen van de besparingsobsessie bij De Lijn"

    De socialistische en  de christelijke vakbonden van De Lijn zijn niet mals voor de hervormingsideeën van de directie van de vervoersmaatschappij.  Ze spreken van een zoveelste besparingsoefening of zelfs besparingsobsessie. TreinTramBus kan zich wel vinden in het plan.

    Het plan van De Lijn dook vanochtend op in de krant De Morgen. Daarin staat een toekomstplan dat bestaat uit 4 lagen. Helemaal bovenaan komt het treinnet van de NMBS, met daarnaast een kernnet van bussen en trams dat in de steden opereert of snel bepaalde centra verbindt.  Een aanvullend net moet de mensen naar die corridors brengen. Dat aanvullend net kan bestaan uit bussen van De Lijn, maar ook andere initiatieven, zoals busjes van gemeenten, OCMW's en rusthuizen.

    De vakbonden van De Lijn zijn niet mals voor het plan. Het ACOD zegt resoluit tegen zo'n overstapmodel te zijn. "Vroeger beschouwde De Lijn dat als een vloek en vandaag is dat blijkbaar een zegen", reageert Rita Coeck. "Dit is een van de uitwassen van een besparingsobsessie bij De Lijn. Dit zal ten koste gaan van de mensen die in de buitengebieden wonen."

    Ook de christelijke vakbond ACV is geen voorstander van de toekomstplannen. "Dit is wat ons betreft een besparingsoefening", zegt Jan Coolbrandt. "Hierdoor zal er een verminderd aanbod zijn in de afgelegen gebieden en dat is voor ons een zorg."

    Niet versnellen om te versnellen

    De reisorganisatie TreinTramBus kan zich wel vinden in de hervormingsplannen, maar ze plaatst wel een aantal kanttekeningen. "Het openbaar vervoer mag niet alleen versnellen om te versnellen, er moet ook gekeken worden naar waar de reizigers staan", zegt woordvoerder Kees Smilde.

    "Het is goed als de bus sneller zou zijn, maar bussen maken vandaag kronkels om een reden. Ze rijden langs dorpskernen of rusthuizen omdat daar de reiziger staat en niet iedereen houdt van overstappen, zeker de mensen die minder mobiel zijn."