Meest recent

    Leuvense onderzoekers doen treinen stipter rijden

    Treinen stipter doen rijden.  Onderzoekers van het Mobility Research Lab van de KULeuven hebben zich over de uitdaging gebogen. En: ze hebben de oplossing gevonden.

    "Op het spoornet ontstaan heel wat kleine vertragingen waar weinig tegen te doen valt", legt promotor van het onderzoek Pieter Vansteenwegen uit. "Maar wat je wel kan doen, is voorkomen dat die vertragingen zomaar doorgaan van de ene op de andere trein." Hoe dat kan, heeft zijn collega Sofie Burggraeve aangetoond in haar doctoraatsonderzoek.

    Voor dat onderzoek heeft ze zich toegespitst op de zogenoemde "flessenhals", de tunnel die Brussel-Noord verbindt met Brussel-Zuid.  Daar moeten zowat alle treinen die ons land doorkruisen op een beperkt aantal sporen doorheen.  De meeste vertragingen op ons spoornet ontstaan dan ook in die "flessenhals".

    Het ei van Columbus

    De oplossing die Sofie Burggraeve gevonden heeft, is de eenvoud zelve.  Door de sporen daar beter te benutten en de treinen wat verder te spreiden in de tijd, zou het risico op vertragingen flink teruglopen. De gevolgen zouden meteen ook merkbaar zijn op het hele spoornet.

    "De NMBS kijkt op dit moment eerst naar de dienstregeling en dan naar de sporen", licht Vansteenwegen in De Ochtend op Radio 1 toe.  "Eigenlijk zou dat omgekeerd moeten. De NMBS zou eerst de sporen moeten toewijzen en dan pas de dienstregeling opstellen. Dat zou veel efficiënter zijn. "

    De oplossing die Burggraeve heeft uitgedacht, bestaat op dit moment nog maar alleen op papier. Maar ze kan volgens Vansteenwegen eenvoudig worden uitgetest, wanneer de nieuwe dienstregelingen worden opgesteld. Volgens de berekeningen van de Leuvense onderzoekers zouden met de nieuwe methode reizigers alvast 17 procent sneller door Brussel reizen. 

    NMBS wil luisteren

    Bij de NMBS zijn ze geïnteresseerd in het onderzoek van Burggraeve. "We hebben de dame uitgenodigd voor een gesprek", zegt woordvoerder Bart Crols. "Als ze interessante suggesties heeft, gaan we daar zeker rekening mee houden.  Al moeten dan ook onze collega's van Infrabel gehoord worden.  Want zij zijn verantwoordelijk voor de infrastructuur."

    De dienstregeling helemaal aanpassen, zal trouwens niet zomaar gaan.  Want die is vastgelegd in het vervoersplan, dat om de drie jaar wordt opgesteld. Het huidige vervoersplan is nog maar dit jaar ingegaan.  Dus is het wachten tot 2020 vooraleer de methode van de Leuvense onderzoekers echt kan worden toegepast.