Meest recent

    Openbaar vervoer van de toekomst: meer snelle lijnen, maar ook vaker overstappen

    Openbaar vervoersmaatschappij De Lijn wil in de toekomst helemaal anders gaan werken. Dat schrijft De Morgen. Passagiers zullen in de toekomst via verschillende kleinere buslijnen naar de hoofdlijnen moeten geraken die hen dan naar de stad brengen. Passagiers zullen dus vaker moeten overstappen.

    De nieuwe structuur zou uit vier 'lagen' bestaan. Helemaal bovenaan komt het treinnet van de NMBS. Dat blijft de ruggengraat van het openbaar vervoer. Met de trein reis je van stad naar stad. Daarnaast komt een soort van 'kernnet', van bussen en trams. Dat zullen de frequente bus- en tramlijnen zijn. Daarop volgt het 'aanvullend net'. Dat zijn vast buslijnen, maar die minder frequent rijden. En laatste laagje is het aanvullend net. Dat zijn bijvoorbeeld belbussen, deelauto’s of deelfietsen.

    Vaker overstappen

    Passagiers zullen vaker moeten overstappen, maar volgens De Lijn zullen ze wel sneller ter plaatse geraken. Gedelegeerd bestuurder Roger Kesteloot: "We weten dat overstappen iets is dat mensen niet graag doen. Tenzij dat reizigers daardoor net wel sneller op hun bestemming te kunnen geraken." En bij De Lijn maakt men zich sterk dat dat zal lukken. "We willen op dat 'kernnet' heel frequent bussen en trams laten rijden, zodat passagiers nooit lang moeten wachten op een overstap. Zo zullen ze dan sneller zijn dan wanneer ze op een rechtstreekse bus blijven zitten, die veel omwegen maakt langs plattelandsdorpen."

    Vanuit kleinere gemeenten lijkt het dus moeilijker te worden om in de stad te geraken. Maar De Lijn zegt samen te willen werken met lokale besturen, om zo beter zicht te krijgen op belangrijke verbindingen. "Over de grote lijnen van het ‘kernnet’ zal op Vlaams niveau beslist worden. Maar over de kleinere verbindingen zullen beslissingen genomen worden in de vervoerregioraden, waarin de steden en gemeenten ook vertegenwoordigd zijn", zegt Kesteloot. 

    Geen geld

    Bij De Lijn maakt zich men sterk dat de hele operatie niets zal kosten. "Bedoeling is dat deze operatie budgetneutraal zal zijn", zegt Kesteloot. "Maar met een interne reorganisatie willen we bij De Lijn intern ook efficiënter werken." De bedrijfsstructuur van De Lijn zal er in de toekomst dus ook helemaal anders uitzien. Op dit moment bestaat de organisatie uit 5 regionale afdelingen. Die zullen verdwijnen. Alles wat betreft personeelszaken, aankoop en financiën zal onder de hoofdzetel vallen.

    Bij De Lijn test men nu met verschillende proefprojecten het nieuwe systeem uit. Bedoeling is om tegen 2020 klaar te zijn, en de bussen in Vlaanderen volgens het 'gelaagde' systeem te laten rijden.