Meest recent

    McPHOTO / INSADCO / Bilderbox

    'Klik om uit te schrijven': doen of niet?

    Een mailbox raakt wel eens overvol van mails waar je geen boodschap meer aan hebt. Een bedrijf of organisatie blijft je bestoken met de zoveelste nieuwsbrief of koopjes in hun gamma. 'Uitschrijven' wordt soms moeilijk gemaakt of bezorgt je net méér ongewenste mail. De omgekeerde wereld dus. Radioprogramma De Inspecteur op Radio2 lijstte op hoe je dat kan vermijden. 

    Ongevraagde mail is vervelend. Europa verplicht bedrijven nochtans om in hun mailverkeer een opt-out aan te bieden. Dan sta je niet langer in hun adressenbestand. Dat is de bedoeling. Maar bedrijven maken het moelijk, bijvoorbeeld door uitschrijven niet door één klik mogelijk te maken, maar door verschillende klikken. De tijd nemen en de hele procedure te doorlopen om uit te schrijven, loont dus. Mocht een bedrijf je dan blijven bestoken, dan kan je met je klacht terecht op het Meldpunt van de FOD Economie. 

    Verraden door de klik

    In de rest van de wereld doen spammers eigenlijk waar ze zin in hebben: ze bieden een uitschrijfpagina aan maar die werkt eenvoudigweg niet. Of de klik om je uit te schrijven, verraadt dat het om een 'actief' mailadres gaat. En dan krijg je nog meer spam in je mailbox. Wat te doen? Nooit op een uitschrijflink klikken in een spam-mail. Nooit.  

    Made in Belgium

    Spammers proberen ook mails van Belgische bedrijven na te maken, bijvoorbeeld van je bank of favoriete supermarkt. Erop klikken leidt tot meer spam. Check daarom of alle links in de mail verwijzen op een URL die eindigt op '.be'. En om zeker te zijn of het om een échte '.be' gaat (en geen '.ru' uit Rusland of '.cn' uit China) zweef je met de curser boven de link, zonder te klikken. Dan verschijnt een venster met de échte link. 

    Je behoeden voor mailboxvervuiling is geen exacte wetenschap, maar aandachtig blijven met deze tips helpt een beetje. En software-updates doen op al je toestellen.