Meest recent

    Vraag een robot om juridisch advies

    Het juridisch adviesbureau deJuristen uit Gent heeft de eerste juridische robot in Europa gelanceerd: ‘Lee & Ally’. De chatbot beantwoordt allerlei juridische vragen, op basis van een juridische databank. De bedoeling is om snel advies te krijgen voor een lage prijs. 

    De juridische chatbot is een virtuele robot, gebouwd op artificiële intelligentie. Via de website 'leeally.com' kan de gebruiker een gesprek voeren met de chatbot over juridische problemen. Op korte, gerichte vragen geeft de robot een snel en automatisch juridisch advies. Mogelijke vragen zijn: ‘Hoe kan ik iemand aannemen? Wat met mijn recht op privacy?’. 

    Aan de hand van keywords tracht de chatbot te achterhalen wat het juiste antwoord is. Mocht de robot op een bepaalde vraag niet kunnen antwoorden, of mocht hij een fout antwoord geven, dan is er een menselijke helpdesk beschikbaar. Die kan je vervolgens verder helpen. 

    Testversie

    Voorlopig gaat het wel om een testversie, enkel te gebruiken door ondernemers. "Vlaamse KMO’s of start-ups kunnen de bèta-versie tot eind dit jaar uittesten, " zegt Matthias Dobbelaere-Welvaert van deJuristen. "Volgend jaar is het de bedoeling dat de robot ook buiten België gelanceerd wordt, en dat ook particulieren er gebruik kunnen van maken. We willen de robot tegen dan verbeteren aan de hand van de feedback van gebruikers." En dat het om een testversie gaat, merkte ook onze redactie. Bij enkele - toegegeven - moeilijkere vragen, kregen we soms vreemde antwoorden. 

    Tegen 2025 is 80% van de advocaten werkloos. 

    Matthias Dobbelaere-Welvaert van deJuristen

    Volgens Dobbelaere-Welvaert komen er na hun robot nog veel andere. "De advocatensector gaat lijden. Het is mijn vaste overtuiging dat tegen 2025 80% van de advocaten werkloos is. Er zal uiteraard altijd plaats zijn voor gespecialiseerde advocaten in grote bedrijven. Maar de kleinere advocatenkantoren gaan het heel moeilijk hebben." 

    Al hebben anderen daar misschien een andere kijk op. Zo tweette advocaat Anthony Godfroid: “Een chattende juristenbot is zoals virtuele seks: het lijkt een goede vervanging, maar op het einde van de rit blijf je op je honger zitten."