Meest recent

    Camera's volgen ons winkelgedrag: wat nog?!

    Camera’s in reclamepanelen die ons beloeren, om zo nuttige informatie te verzamelen voor adverteerders. In Brussel staan ze, tijdelijk toch. En ze veroorzaken heel wat commotie, omdat ze de privacy zouden schenden. Maar bedenk: er zijn wel meer manieren waarop ons doen en laten in  winkels in de gaten gehouden wordt.

    Professor Kim Willems, experte marketing en consumentengedrag aan de VUB, is niet verbaasd over de heisa die de reclamepanelen in Brussel veroorzaken. “De Britse warenhuisketen TESCO heeft een paar jaar geleden iets dergelijks gedaan in zijn winkels. Via camera’s met speciale gezichtsherkeningssoftware die kan uitmaken of je man of vrouw - jong of oud bent en wat je koopt , wou TESCO de klanten persoonsgerichte reclame aanbieden. Daar is toen ook heel wat kritiek op gekomen, omdat de klanten niet wisten dat ze in de gaten gehouden werden”.

    Dat we schrikken van camera’s die ons winkelgedrag registreren is normaal, omdat we ze niet gewoon zijn. Maar dat we via onze klantenkaarten ook ons winkelgedrag prijsgeven, daar staan we al lang niet meer bij stil, merkt professor Willems op. “De gepersonaliseerde reclameblaadjes die de supermarkten ons opsturen, zijn het resultaat van wat ze via onze klantenkaart over ons koopgedrag te weten komen”, verduidelijkt ze. “Als we bijvoorbeeld luiers kopen, leidt de supermarkt daaruit af dat we ouders met baby’s kinderen zijn, en krijgen we thuis advertenties voor luiers en babyvoeding.”

    Context Aware Advertising

    “Context Aware Advertising”, zo heet deze vorm van gepersonaliseerde reclame. En die gaat wel heel ver, weet professor Gino Van Ossel, marketingexpert aan de Vlerick Management School. “Zo staat er in Moscow bijvoorbeeld een paneel waarop een reclame van Jaguar geprojecteerd wordt, maar alleen als er een bestuurder in een andere luxewagen passeert. Haast niemand staat er bij stil, maar ook dit zou je een inbreuk op de privacy kunnen noemen. Want wie zegt dat de camera die de luxewagen herkent, ook niet de nummerplaat registreert?”

    Dat “Context Aware Advertising” de privacy zou kunnen schenden, daar ligt professor Van Ossel niet meteen van wakker. “Maak je geen illusie: als je in Antwerpen over de Meir loopt, dan kunnen telecomoperatoren via je gsm-signaal perfect registreren welke winkels je aandoet. Die winkels zouden je dan in theorie kunnen begroeten met een gepersonaliseerd sms’je. Wij maken ons nu druk over camera’s die ons winkelgedrag registreren, maar winkels hebben talloze andere manieren om ons te volgen.”

    Zelf vindt professor Van Ossel die gepersonaliseerde reclame een goede zaak. “Als consument bespaar ik heel wat tijd door niet langer door blaadjes met nutteloze producten te moeten bladeren. Overigens krijgen we die gepersonaliseerde reclame tegenwoordig ook ongevraagd op ons televisietoestel, als we uitgesteld kijken. Want ook telecomoperatoren registreren ons surf- en koopgedrag. Als je daar niet gelukkig mee bent, kun je nog altijd een duurder abonnement nemen zonder reclame. Dat de operatoren voor die extra service iets vragen, is niet meer dan logisch. Want die reclame is voor hen tenslotte een bron van inkomsten.”