Meest recent

    Reclameborden met camera's zijn in strijd met privacywet

    In verschillende shoppingcentra in ons land staan digitale reclameborden met een ingebouwd cameraatje. Dat schrijft De Morgen. De borden zijn geplaatst door multinational JCDecaux. De camera's filmen de voorbijgangers en verzamelen informatie voor adverteerders. Maar volgens de privacy-commissie is het gebruik van reclameborden met camera in strijd met de privacywetgeving.

    Ooit al bij stilgestaan? U kijkt naar een reclamebord, daar dienen ze voor en daar hoopt een adverteerder op, maar het reclamebord kijkt ook naar u. In een aantal shoppingcentra in ons land staan namelijk digitale reclameborden met een ingebouwde camera. Dat staat in De Morgen. De camera’s filmen de voorbijgangers en moet zo interessante informatie voor adverteerders verzamelen.

    Dooh-tv, een bedrijf dat sinds vorig jaar eigendom is van JCDecaux, plaatste in shoppingcentra digitale reclameborden met een ingebouwd cameraatje dat het passerende publiek in de gaten houdt. Bij JCDecaux spreken ze liever van ‘visuele sensoren’. De camera's in de reclameborden zouden geen beelden bijhouden, maar bewegingen tellen. Zo meten ze hoeveel personen naar het advertentiepaneel kijken, maar op basis van gelaatsuitdrukkingen zou er nog meer informatie geregistreerd kunnen worden: geslacht, leeftijd, … .

    De privacywet zegt dat de burger wordt geïnformeerd als hij gefilmd wordt.

    Willem Debeuckelaere, privacycommissie

    Voor adverteerders is het misschien een opportuniteit, privacy-experts zijn minder overtuigd. Het gebruik van camera's in de publieke ruimte is aan strikte wetgeving gebonden. Voor Willem Debeuckalere van de privacycommissie kan het niet. “De privacywet zegt dat de burger wordt geïnformeerd als hij gefilmd wordt. Dat hij zich er kan tegen verzetten. Dat hij weet wat er met die beelden gebeurt. Om persoonsgegevens te verwerken moet er ook een deugdelijke grondslag zijn, een opdracht, een wettelijk contract. Dat is hier allemaal zeer onduidelijk.” De privacycommissie gaat de zaak onderzoeken. Dat is ook de vraag van Philippe De Backer, staatssecretaris voor privacy.