Meest recent

    Einde van een tijdperk bij Brussels Airlines: de maatschappij zegt het Avro-toestel vaarwel

     Op zaterdag 28 oktober komt er een einde aan een tijdperk bij Brussels Airlines: de luchtvaartmaatschappij neemt dan afscheid van haar laatste Avro-vliegtuig. Met dat regionale vliegtuig, herkenbaar aan de vier motoren en vleugels aan de bovenkant van de romp, begon de geschiedenis van Brussels Airlines na het faillissement van Sabena eind 2001.

    Het laatste Avro-vliegtuig in dienst van Brussels Airlines zal normaal op 28 oktober rond 19.20 uur de wielen aan de grond zetten op het tarmac in Zaventem, na een vlucht van iets meer dan een uur vanuit de Zwitserse stad Genève.

     De cirkel zal dan helemaal rond zijn. Genève was op 10 november 2001 immers ook de bestemming van de eerste vlucht van de opvolger van Sabena, amper drie dagen nadat de maatschappij failliet was verklaard. Op de romp van dat Avro-toestel stond toen nog Delta Air Transport (DAT), de voormalige Sabena-dochter waarop die opvolger was gebaseerd. DAT en zijn vloot van 32 Avro-vliegtuigen werden op 15 februari 2002 omgevormd tot SN Brussels Airlines, dat later het huidige Brussels Airlines werd.     

    Ruim 15 jaar later wordt de Avro-bladzijde dus omgeslagen. De afbouw van de door British Aerospace gebouwde vliegtuigen past in het streven van Brussels Airlines om zijn vloot te vereenvoudigen tot twee toesteltypes: de Airbussen A319/320 en A330. Voor enkele regionale bestemmingen zet het wel nog extern geleasete vliegtuigen in.    

    Met het verdwijnen van de laatste Avro neemt Brussels Airlines ook afscheid van een reeks commandanten. De piloten, vaak ex-DAT, hadden hun pensioen uitgesteld om met de viermotorige jets te blijven vliegen, maar nu zit hun commerciële loopbaan er definitief op. Ook voor het onderhoudsdepartement van Brussels Airlines, jarenlang Avro-specialist, komt een tijdperk ten einde.