Meest recent

    Gesuikerde frisdranken op school? Vanaf volgend jaar vind je ze niet meer

    De Europese federatie van frisdrankproducenten, Unesda, heeft beloofd om geen frisdranken met toegevoegde suiker meer te verkopen op school. Een slimme marketingstrategie, zo blijkt.

    De frisdranksector is naar eigen zeggen trots dat ze het nieuws kan aankondigen. Geen gesuikerde dranken meer op school, de weg naar een gezonder leven voor heel wat scholieren ligt open.

    Dat laatste was ook de reden waarom Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vorig jaar al een akkoord bereikte met de voedingsindustrie. Het overaanbod aan te ongezonde tussendoortjes moest verdwijnen, tegen 2020 zouden ze denifitief geweerd worden op school. 

    De frisdranksector steekt Crevits nu in volle vaart voorbij met de belofte om vanaf eind volgend jaar al gesuikerde frisdranken te willen bannen op school, door ze er niet meer te verkopen. De minister zegt blij verrast te zijn met die beslissing en wil nu met de sector samenzitten om de intentieverklaring verder uit werken.

    Maar de frisdrankfederatie zou misschien de frisdrankfederatie niet zijn als er achter de belofte geen slimme marketingstrategie zou schuilen. "Een knap staaltje proactief denken inderdaad", zegt Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Business School.

    "Bedrijven willen namelijk het liefst zelfregulerend te werk gaan.  Als een overheid regels oplegt, zijn die vaak strenger", redeneert Van Ossel. "Bedrijven die dus zelf aankondigen dat ze geen gesuikerde dranken meer verkopen op school, zeggen eigenlijk dat de light of zero varianten wel nog kunnen. De vrees dat de overheid anders vroeg of laat alle frisdranken zou bannen wordt zo gecounterd. Zo kan de business toch nog overeind gehouden worden."

    Wat je "leert" drinken als tiener op school, drink je ook de rest van je leven nog  

    De verkoop van gesuikerde frisdranken is inderdaad niet langer de belangrijkste brok van inkomsten voor frisdrankproducenten. Steeds meer light en zero producten vinden hun weg naar de consument.

    "En dat is meteen de tweede reden waarom de belofte van Unesda zo'n slimme zet is", zegt Van Ossel. "In je jeugdjaren ontwikkel je namelijk een smaakpalet of een voorkeur, die bepalend is voor de rest van je leven. Scholen zijn voor frisdrankproducenten dus erg belangrijk. Scholieren "leren" er als het ware frisdranken drinken. En ook al bied je dan geen gesuikerde meer aan, het blijft voor bedrijven wel interessant om de ongesuikerde varianten te kunnen blijven verkopen."

    Volgens van Ossel zou op korte termijn het verlies aan inkomsten nog wel meevallen voor de producenten, maar is de klantenbinding op lange termijn de belofte zeker waard. "Maar eigenlijk is het een win-winsituatie voor iedereen", besluit Van Ossel. "want het is een stap in de goede, gezondere richting en bovendien gaat zelfregulering vaak sneller dan politieke besluitvorming."