Meest recent

    Danny Gys / Reporters

    “Zelfs de leraar lichamelijke opvoeding moet nu wiskunde geven”

    Bij het begin van dit schooljaar zijn nog veel scholen hard op zoek naar nieuwe wiskundeleerkrachten. Uit cijfers blijkt dat de uitstroom al jaren veel groter is dan de instroom en dat begint sporen na te laten.

    Philippe Cara van het Belgisch Wiskundegenootschap en VUB-professor maakt zich grote zorgen. “Er is nu al een school die wiskunde laat geven door de leraar lichamelijke opvoeding”, zei hij in “De wereld vandaag” op Radio 1. Cara stelt voor om al wiskunde te mogen geven na de universitaire bacheloropleiding.

    Een derde van de wiskundeleerkrachten in het middelbaar onderwijs heeft op dit moment geen wiskundediploma

    Professor Philippe Cara

    Gezocht: wiskundeleerkracht in het Margareta-Maria Instituut in Kortemark, in de Katholieke Scholen Diest, in het GO! Atheneum Ninove... Het lijstje van vacatures voor wiskundeleraars van de VDAB is lang. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) maakte in juni bekend dat 402 wiskundeleraars stopten met lesgeven in het vorig schooljaar. Daarvoor kwamen amper 21 afgestudeerde masters wiskunde in de plaats.

    Het was een dieptepunt in een evolutie die al jaren bezig is. Philippe Cara: “Een derde van de wiskundeleerkrachten in het middelbaar onderwijs heeft op dit moment geen wiskundediploma. Dit gaat alleen maar erger worden. Als je kijkt naar de leeftijdsverdeling van leraars met een echt wiskundediploma, zie je dat de meerderheid 50-plus is.”

    Naburige diploma’s

    De scholen proberen dan maar creatief te zijn en gaan op zoek naar “naburige diploma’s", zoals Philip Cara ze noemt. “Een fysicus kan ook goed wiskunde geven, maar ook die worden zeldzaam. Dus wordt er verder gezocht. Er is nu zelfs een school waar de leraar lichamelijke opvoeding ook wiskunde geeft. Dit is een extreem voorbeeld. Maar erg vaak krijgen leraars van andere vakken er noodgedwongen een paar uur wiskunde bij om aan een volledig uurrooster te komen.”  

    Cara zag hoe de terugval al vele jaren geleden werd ingezet: “Het begon allemaal bij de studiekeuze op hoger niveau. Allerlei ICT-richtingen werden veel attractiever. Daarna bleek dat er aan het einde van de wiskundestudie zo veel meer interessante beroepsmogelijkheden waren. Gevolg: minder jongeren gingen kiezen voor een wiskunderichting en daarvan werden er nog eens veel minder wiskundeleraar. De laatste jaren komt daar nog eens bij dat eens je wiskunde gestudeerd hebt, je ook gegarandeerd werk hebt. Zelfs in industriële sectoren kan men de vraag naar wiskundigen al niet meer volgen.”

    Lesgeven na de bachelor

    Is er dan geen oplossing? “Als je die vindt, verdien je de nobelprijs. Het zal heel moeilijk zijn”, zegt professor Cara. “Wiskunde op zich heeft aantrekkingskracht verloren en dat is niet makkelijk te keren. Een handicap is het extra jaar lerarenopleiding dat je bovenop je studie moet doen. Dat betekent vijf jaar studie en nog een jaar extra. Een oplossing zou kunnen zijn om al les te mogen geven na 3 jaar bacheloropleiding, aangevuld met een  jaar lerarenopleiding.”

    En iets doen aan het financiële plaatje? Philippe Cara: “Leerkrachten worden genoeg vergoed. Het probleem is dat het algemene respect voor de leerkracht is gedaald. En dan vergeet ik nog de bijkomende administratieve taken die van je verwacht worden en de job nog minder sexy maken.”