Meest recent

    Capt. Elizabeth Sanabia

    VS-Navy gebruikt voor het eerst sensoren in zee om beter de intensiteit van orkanen te kunnen voorspellen

    De Amerikaanse zeemacht heeft bij orkaan Irma voor het eerst gebruik gemaakt van autonome sensoren die uit een vliegtuig in de oceaan gedropt worden. De sensoren verzamelen gegevens in real time over de omstandigheden in zee, onder het oppervlak. Aangezien die omstandigheden zeer belangrijk zijn voor het ontstaan en al dan niet krachtiger worden van een orkaan, hopen de onderzoekers zo nauwkeuriger voorspellingen te kunnen doen over de te verwachten kracht van toekomstige orkanen.

    Het is de eerste keer dat de Navy de sensoren, die ALAMO (Air-Launched Autonomous Micro Observer) genoemd worden, inzet voor het voorspellen van de kracht van orkanen.  De standaardcomputermodellen voor het voorspellen van het gedrag van orkanen gebruiken atmosferische gegevens als de luchttemperatuur, de luchtvochtigheid, de hoogte, en de windsnelheid en windrichting. De ALAMO-sensoren meten oceanografische fenomenen onder het wateroppervlak, zoals de  temperatuur van het water, het zoutgehalte,  en de druk. Ze sturen die gegevens via satelliet door naar het Naval Research Laboratoy, waar ze verwerkt worden in voorspellingsmodellen. Hoe sterk een orkaan wordt, en hoeveel water hij kan opnemen, hangt in hoge mate af van de temperatuur van het water, en van het zoutgehalte - hoe zouter het water, hoe minder makkelijk het verdampt en opgenomen wordt in de orkaan. 

    Eerder deze week heeft een onderzoeksteam, dat gesponsord wordt door het Office of Naval Research,  tien van deze sensoren in de Caraïbische wateren gedropt in de buurt van de kust van Florida, in de verwachte baan van Irma. Dat gebeurde vanuit een "Hurricane Hunter" C-130-vliegtuig van de luchtmacht (foto bovenaan: het team in de C-130).  De ALAMO-sensoren zijn korte metalen buizen die vol zitten met sensoren en wetenschappelijke instrumenten. Als ze in de oceaan gedropt worden, zinken ze tot op meer dan 300 meter, en vervolgens stijgen ze weer op. De sensoren blijven werken, ook na de doortocht van Irma, en zullen nu gebruikt worden om de dynamiek in de oceaan te volgen bij de naderende orkaan Jose.  

    AFP or licensors

    De orkaan Katia (links) en de orkanen Irma (midden) en Jose (rechts) boven de oceaan.

    Voor, gedurende en na een orkaan

    "De ALAMO-sensoren zullen ons in staat stellen een accuraat beeld te krijgen van de omstandigheden in de waterkolom - voor, tijdens en na een orkaan", zei kapitein Elizabeth Sanabia, een professor oceanografie aan de Naval Academy en de leider van het onderzoek. "Voor de zeemacht zullen de verbeterde voorspellingen leiden tot een verbetering van de inzetbaarheid en de risico's verminderen. Voor de natie zullen ze als resultaat hebben dat men beter kan plannen hoe te reageren, en mogelijk zullen ze ook levens redden", zo zei op de website van het Office of Naval Research. 

    Eens het gevaar van Irma voorbij is, zal de informatie die verzameld is door het team van Sanabia gebruikt worden om het voorspellingssysteem van de Navy - Coupled Ocean/Atmosphere Mesoscale Prediction System-Tropical Cyclone (COAMPS-TC) genaamd -, te verbeteren. COAMPS-TC gebruikt complexe algoritmes om de intensiteit van orkanen te voorspellen, door real time en historische meteorologische gegevens te verwerken. 

    "Orkanen als deze hebben een vernietigende impact op kustgebieden, en onze gedachten en gebeden zijn met de getroffen gemeenschappen", zei het hoofd van de Naval Research, schout-bij-nacht David J. Kahn.  "Vaak vallen de noden van de militairen en de burgers samen. Als we de tijd die nodig is en de nauwkeurigheid van de stormvoorspellingen kunnen verbeteren, zou dat de nationale en lokale overheden meer tijd en meer gedetailleerde informatie geven om beslissingen te nemen in verband met voorbereidingen, evacuaties of ter plaatse beschutting zoeken."